środa, 26 października 2016 09:11

Miasto wyda 12 mln zł na nowe bloki

 
ul. Cymsa, w miejscu baraków widocznych po prawej powstaną budynki komunalne ul. Cymsa, w miejscu baraków widocznych po prawej powstaną budynki komunalne źródło: Google Street View

W latach 2017-2018 Miasto Gniezno planuje przeznaczyć 12 mln złotych na budowę bloków komunalnych, które powstaną przy ul. Cymsa.

Radni podejmą uchwałę zmieniającą Wieloletnią Prognozę Finansową, w ramach której dopisany zostaje zapis o wydatkowaniu środków na budowę mieszkań komunalnych przy ul. Cymsa. O planie pobudowania w tym miejscu bloków mówi się już od poprzedniej kadencji, a w tym roku po raz pierwszy zaprezentowano założenia, jakie stawiał Urząd Miejski projektantom przedsięwzięcia (zobacz także: Miasto zleca projekt nowych domów z mieszkaniami). 

Zgodnie z nową treścią uchwały, punkt dotyczący budowy budynków mieszkalnych przy ul. P. Cymsa w Gnieźnie, otrzymał zobowiązanie łączne na kwotę 12.122.139 zł i okresem realizacji w latach 2016-2018, limit w 2016 r. - 122.139 zł (wykonanie projektów), a w kolejnych latach realizację budowy: 2017 r. - 5.000.000 zł oraz 2018 r. - 7.000.000 zł. Radni obecni na poniedziałkowym posiedzeniu Komisji Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska dopytywali się o szczegóły tego przedsięwzięcia, a także czy w blokach pojawią się mieszkania komunalne czy socjalne.

- Przy ul. Cymsa mają zostać umiejscowione cztery budynki, przy czym jeden będzie służył seniorom. Pozostałe trzy będą z mieszkaniami, a jeden z nich, na dziś wg. projektu finansowego, przeznaczony będzie na mieszkania komunalne z ewentualnym przeznaczeniem na mieszkania socjalne. Przypominam, że zgodnie z ustawą są to mieszkania o określonym standardzie. Niemniej, budynek będzie powstawać jako komunalny komunalne. Dwa pozostałe dwa budynki, które miałyby powstać w 2018 roku, to będą budynki pod wynajem z ewentualną możliwością sprzedaży tych mieszkań - mówiła skarbnik Ewa Gawrych. 

Terminy budowy bloków, które powstaną pod koniec kadencji, na pytanie radnego Marka Bartkowicza wyjaśniał wiceprezydent Jarosław Grobelny: - Jeśli ktoś kiedyś cokolwiek budował, to wie, że przygotowanie koncepcji i dokumentacji zajmuje rok-półtora roku, łącznie z zezwoleniami. To jest tak, że trzeba zacząć na początku kadencji, aby pod koniec drugiego roku można było powiedzieć, że będziemy to realizowali. Nie chcę, żeby poszedł taki przekaz, że nagle się obudzili i będą budowali. To proces długotrwały, co wynika nie z naszej winy. Radny Janusz Brzuszkiewicz zapytał o kwestię ilości oczekujących na mieszkanie, jednak urzędnicy nie potrafili podać konkretnej liczby. Wiadomo jednak, że ilość mieszkań, jakie powstaną przy ul. Cymsa (na komisji padła informacja o 40), na pewno nie zdołają jeszcze zaspokoić zapotrzebowań oczekujących: - Możliwości budżetowe są takie, jakie są i musimy powoli wychodzić naprzeciw oczekiwaniom tym, którzy sobie nie radzą i nie są w stanie wykupić czy wynająć mieszkania na wolnym rynku, jednak nie jesteśmy w stanie przeznaczyć wszystkich pieniędzy z budżetu skierować na budowę tego typu budynków i musimy to robić racjonalnie - tłumaczył wiceprezydent.

Radni propozycję zmian w uchwale przegłosowali pozytywnie. Przypomnijmy, że poprzedni blok komunalny Miasto Gniezno pobudowało w 2010 roku przy ul. Liliowej. Za kwotę 5,6 mln złotych powstało w nim 48 mieszkań. Warto nadmienić iż w ostatnim czasie ogłoszono także przetarg na udzielenie kredytu długoterminowego na kwotę 10 mln złotych, którego spłacanie Miasto Gniezno planuje realizować w latach 2018 - 2027 w kwocie 1 mln rocznie.

 

30 komentarzy

  • Link do komentarza Malkon sobota, 29 października 2016 19:57 napisane przez Malkon

    Jeszcze trochę a bilety autobusowe nie będą po 2,70 (4 zł u kierowcy, chyba jakieś pozłacane mają - rozbój w biały dzień - czasem nie zdążysz kupić na przystanku, jesteś skazany na vipowskie bilety), tylko po 3 zł. Za pół roku po 3,50 itd. Porównajcie odcinki za te 3 zł w Poznaniu choćby, a te, które za te same pieniądze przejedziecie w Gnieźnie. Chyba, że nasze autobusy palą 2 razy więcej bo tak. Niebo a ziemia. Opłaty za parkowanie wzrosną też co jest więcej niż pewne, a miejsc parkingowych (bezpłatnych) jakimś cudem nadal stanowczo za mało - w sumie to im pasuje. Nie ma bezpłatnych, będą zmuszeni zapłacić. Jak widzę tych smerfów od parkowania, gdy widzą, że wysiadasz z samochodu i lecą jak po karpia w lidlu, czasem prawie biegiem, sprawdzić czy zapłaciłeś, to najchętniej podłożył bym im nogę by upadli na głowę i pomyśleli 2 razy, czy są w pracy i wykonują swoje obowiązki, czy liżą 4 litery przełożonym nawet jeśli trzeba ukarać sąsiada. Miasto zamiast się rozwijać i wspierać swoich mieszkańców, woli narobić kolejnych długów, bez ich zgody czy jakiejkolwiek debaty z nimi. Kto wyłoży te miliony na mieszkania? Pan Prezydent ze swojej kieszeni? A może obetnie się pensje urzędników? W sumie byłoby to dobre rozwiązanie, bo gdzie się nie pójdzie (mowa o naszych urzędach), to mamy do czynienia z "solidnymi" pracownikami, którzy mają nas gdzieś, bo ważniejszy jest temat z współpracownikami o nie wiadomo czym i kawki, ciasteczka. Klient poczeka. Co się dzieje w tym mieście to już przechodzi ludzkie granice. Przykładowo ja się nie zgadzam jako mieszkaniec Gniezna, by z moich pieniędzy utrzymywać patologię. Gdzie te miejsca pracy o których się ciągle mówi? Mieliby pracę, może by płacili. Nie płacą? Wyjazd, szukaj na własną rękę, albo dać im budę bez prądu i wody, niech się sami sobą zainteresują a nie czekają na miasto. Ale tak, zapomniałem. Wszelkie nowe miejsca pracy są zazwyczaj obstawione już na etapie budowy danej firmy, przez znajomych urzędasów. Dziękuję za takie rządy.

  • Link do komentarza Lida piątek, 28 października 2016 09:18 napisane przez Lida

    Wizerunkowo w kampanii prezydenckiej jest lepiej, gdy się pokaże prezydenta przecinającego wstęgę nowego bloku i zadowolonych kilkunastu szczęśliwców wybranych drogą chyba losowania (?) do zamieszkania, niż pochylenie się nad problemem mieszkaniowym na serio i przystąpienie do niego innymi prostszymi i nie kosztownymi drogami, niż zadłuźanie miasta na kolejne lata. Zadłuźanie, które nie daje wymiernych efektów całemu połeczeństwu. Popieram Gnieźnianina, lepiej być cwaniakiem, nie płacić i czekać na mannę tym razem z urzędu.

  • Link do komentarza koza piątek, 28 października 2016 08:30 napisane przez koza

    Tym z socjalu to nie lepiej baraki budować albo kontenery? Czemu ktoś ma mieć lepiej od takich, co pracują i mają kredyt na mieszkanie na 30 lat?

  • Link do komentarza Gnieznianin piątek, 28 października 2016 06:18 napisane przez Gnieznianin

    Czyli lepiej nie robic bo wtedy dostanie sie za darmo mieszkanie. Lepiej byc cwaniakiem i nie placic czynszu to sie dostanie nowe mieszkanie.

    Dlaczego miasto tym ludziom nie zapewni pracy, skoro nie maja na czynsz? Lepiej rybe dac czy wedke ?

  • Link do komentarza z miasta czwartek, 27 października 2016 16:58 napisane przez z miasta

    A niby dlaczego miasto ma budować mieszkania komunalne. Dlaczego miasto nie robi nic by i u nas wszedł program rządowy "mieszkanie+" . Czy to Gniezno jakieś ułomne czy nikt się o nic nie stara. Konkretne firmy, budowa mieszkań, solidna infrastruktura - to wszystko się odbywa poza Gnieznem. U nas budowa bloków dla ubogich w tym za darmo pewnie jakiś pijak dostanie , w dodatku jak zwykle za pieniądze podatnika który w nagrodę będzie chodził po dziurawym chodniku i jeździł koślawą jezdnią z zapadniętymi studzienkami ?

  • Link do komentarza urzędas czwartek, 27 października 2016 14:22 napisane przez urzędas

    Dyskusja jak najbardziej zasadna. Dość rozdawnictwa. Meneli do noclegowni, które należy rozbudować i wspierać programy wychodzenia z dna, a nie kłócić się o marne 30 tysięcy złotych. Jest wiele programów także mieszkaniowych dla ubogich bez tak olbrzymich nakładów, ale trzeba głowami ruszyć!

  • Link do komentarza centrum czwartek, 27 października 2016 14:13 napisane przez centrum

    Przy okazji niech mi ktoś wyjaśni czy wybudowany parking w miejscu gdzie w zasadzie jest on wykorzystywany przez mieszkańców prywatnej kamienicy może być nazywany czy traktowany jako parking buforowy ? Jeżeli dobrze pamiętam to miasto miało budować parkingi buforowe na obrzeżach miasta, samochody miały być wyprowadzone z centrum a z tego co widać to dzieje się odwrotnie. Czy radni zaczną interesować się tą sprawą ?

  • Link do komentarza dfgh czwartek, 27 października 2016 13:35 napisane przez dfgh

    Popieram mjj, to typowe rozdawnictwo dla poklasku , mnie nikt nie dopłacał do mieszkania które sam musiałem kupić. Takie podejście do tematu mieszkaniowego pozwala dojść do wniosku że właściwie po co pracować i wydawać swoje pieniądze jak lepiej cwaniakować i kombinować żeby żyć na cudzy koszt. Budasz niech się pobudzi i z naszych podatków wreszcie zacznie robić to co jest najważniejsze dla potrzeb nas wszystkich bo jak do tej pory to widzę w większości populizm.

  • Link do komentarza mjj czwartek, 27 października 2016 12:02 napisane przez mjj

    Chciałabym zaprosić pana prezydenta i czytelników do dyskusji na temat sensu budowania mieszkań komunalnych. Moim zdaniem Miasto ma obowiązek zapewnienia lokalu, ale tylko socjalnego. Trudno więc zrozumieć budowę i rozdawnictwo mieszkań komunalnych. Bo tak naprawdę, komu one przysługują i dlaczego się takowe przydziela? Każdy by chciał taki prezent od Miasta! Panie prezydencie, proszę się nie gniewać, ale to pana i radnych miejskich trzeba obudzić i zmusić do myślenia. Budowa domu komunalnego na potrzeby mieszkańców, która niczego nie załatwia jest marnotrawstwem społecznych pieniędzy i wcale nie da poprawy sytuacji mieszkaniowej w naszym mieście. Wybiera Pan najgorsze i najdroższe rozwiązanie, pytanie tylko w jakim celu? By się przed wyborami pochwalić i zrobić zdjęcie do ulotki wyborczej przecinając wstęgę? Ludziom trzeba pomagać, ale z głową. Nie wolno cwaniakom nie płacącym latami czynszu przydzielać mieszkań w centrum miasta ze wszelkimi wygodami! To rodzi kolejną patologię! Nie zajął się pan ( ani poprzednik, to prawda) na serio budynkiem TBSu, a jest obok działka, na której miał stanąć kolejny budynek. Na tematy mieszkaniowe można by pisać w nieskończoność, ale albo Pan nie potrafi zająć się problemem, albo ogranicza pana partia, która lekką ręką kazała zlikwidować ZGL, co było najgorszym rozwiązaniem w Pana dotychczasowej pracy. Po co Miasto ma się zajmować budową mieszkań, które mają początkowo służyć jako czynszówki, a potem będą mogli je kupić najemcy ( za ile? za 10%?). To pachnie zwykłą działalnością gospodarczą, której Miastu prowadzić raczej chyba nie wolno? Naprawdę, radzę w sprawach tak ważnych, jak problematyka mieszkaniowa radzić się sprawdzonych fachowców i samorządowców, którzy mają na ten temat pojęcie, a rady swojego otoczenia - urzędnicy, radni etc. potraktować z wielkim dystansem i ostrożnością.

  • Link do komentarza Mateusz 19130892 czwartek, 27 października 2016 09:13 napisane przez Mateusz 19130892

    Heniu w pierwszym artykule podali ze mieszkań ma byc 96. Pablo z tego co się orientuje deweloperowi zostalo zaledwie kilka mieszkań. A i nawet pierwsze mieszkania sa juz nawet zarezerwowane w nowopowstajacym bloku przy Konopnickiej.

  • Link do komentarza stary wiarus środa, 26 października 2016 22:34 napisane przez stary wiarus

    Prezydent Dziel też zdaje się zaczął wydawać jakiś miejski biuletyn. Niestety, nie pomógł mu w reelekcji :-(

  • Link do komentarza sąsiadka środa, 26 października 2016 20:18 napisane przez sąsiadka

    @sąsiad - dokładnie tak jest. Sama znam takie przypadki. Patologia w centrum kwitnie. A ja muszę kredyt wziąć i spłacać go latami.

  • Link do komentarza hahah środa, 26 października 2016 18:34 napisane przez hahah

    Mlody ale to nie jest spełnianie obietnic, jeszcze nic nie budują , to jest tylko powtórzenie mówienia czegoś po dwóch latach trwania kadencji. Czegoś i to tylko w części gdyż z obietnicy Budasza jest tylko dom dla seniorów a pozostałe bloki nie były w obietnicach Budasza tylko zostały zaplanowane w poprzedniej kadencji za Kowalskiego. Mówić a zrobić to dwie różne sprawy. O wielu sprawach już mówili i cisza, jedynie tak jak i teraz klakierzy wydawali peany zachwytu na cześć swojego idola.

  • Link do komentarza Mlody środa, 26 października 2016 17:31 napisane przez Mlody

    Szacunza spelnianie obietnic wyborczych

  • Link do komentarza do heniu środa, 26 października 2016 17:30 napisane przez do heniu

    Poczytaj sobie BIP. Masz wszystkie informacje na temat inwestycji, a juz na pewno na temat daty rozpoczecia :)

  • Link do komentarza normalny środa, 26 października 2016 17:30 napisane przez normalny

    Nie budowal blokow zle, buduje jeszcze gorzej. Nie badzcie smieszni. Prezydenta z takimi inwestycjami Gniezno jeszcze nie mialo. Wybory wygra w cuglach.

  • Link do komentarza :-) środa, 26 października 2016 17:29 napisane przez :-)

    brawo Budasz. kolejna swietna wiadomosc. widac miasto sie rozwija.

  • Link do komentarza heniu środa, 26 października 2016 14:16 napisane przez heniu

    tak cienko po igrzyskach że już potrzebne kredyty ? a co tam słychać z egzotycznym parkiem za 3 miliony zł. Jak to jest ze za kowalskiego wybudowali blok 48 mieszkań za 5,6 mln a teraz za 12 mln ma być 40 mieszkań przecież ceny się nie zmieniają cały czas mówią że jest deflacja

  • Link do komentarza sąsiad środa, 26 października 2016 13:53 napisane przez sąsiad

    Czy czytelnicy wiedzą, komu przydziela się mieszkania komunalne? Otóż odpowiem wam, bo do domu, w którym mieszkam wprowadziła się kobieta, która, jak się dowiedzieliśny latami nie płaciła czynszu, nabrała mnóstwo kredytów w różnych bankach, ponoć dostała eksmisję i miasto dało jej piękne mieszkanie w centrum miasta. Tak Polska nagradza złodziei i oszustów, bo inaczej takich ludzi nazywać się nie da.

  • Link do komentarza mjj środa, 26 października 2016 12:19 napisane przez mjj

    Są inne metody prawie bezkosztowego pozyskiwania mieszkań na potrzeby komunalne. Na przestrzeni lat takie projekty były zgłaszane kolejnym decydentom przez radnych poprzednich kadencji wśród których byli prawdziwi pasjonaci rozwoju naszego miasta i poprawy życia jego mieszkańców. Niestety, władze nigdy nie pochyliły się nad tymi wnioskami, a mieszkańcy wybierali coraz słabszych przedstawicieli do samorządu. Wszystkie te projekty poszły prawdopodobnie do kosza, kolejni prezydenci nie przekazywali swoim następcom posiadanej wiedzy albo z zazdrości, że ich nie wybrano, albo po prostu z obojętności na dalsze koleje losów miasta. Obecna władza też otacza się politykami, a nie fachowcami, no i skutek jest taki, że budowa kolejnych domów komunalnych pochłonie miliony z budżetu tylko po to, by kilkunastu szczęśliwcom podarować mieszkania budowanych z naszych podatków, a mniej świadomym wyborcom zapewnić pijar obecnemu prezydentowi, a sytuacja mieszkaniowa Gniezna jak jest zła, tak będzie taka nadal. Likwidacja ZGLu nie przyniosła także żadnej poprawy, a może jest nawet gorzej, bo polityka mieszkaniowa jest rozproszona między dwa podmioty i nie widać żadnych konkretnych działań w tym zakresie, które miały uzdrowić tę coraz ciężej chorą przestrzeń strategii mieszkaniowej.

startpoprz.12nast.koniec

Skomentuj

W związku z dbałością o poziom komentarzy, prowadzona jest ich moderacja. Wpisy wulgarne, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane CAPS LOCKIEM), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Ponadto prosimy nie umieszczać wklejonych obszernych tekstów, pochodzących z innych stron, do których to treści komentujący nie posiadają praw autorskich. Ponadto nie są dopuszczane komentarze zawierające linki do serwisów, prowadzonych przez wydawców innych lokalnych portali.

Ostatnio dodane