środa, 18 listopada 2015 09:11

„Mieszkaniec os. Grunwaldzkiego jest zerem!”

 

Tak uważają gnieźnianie, mieszkający na tytułowym osiedlu w południowej części miasta. Ich zdaniem władze miasta traktują ten rejon podle, a teraz jeszcze zażądano od nich wyższych czynszów. My mamy płacić, a taki bałaganiarz ma prawie za darmo? - pytają.

Gnieźnianie przybyli na posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego, by stanowczo wyrazić swój protest wobec takiej polityki mieszkaniowej. Ich zdaniem, podwyżka opłat o 70 groszy za metr, jest kuriozalna i nie do przyjęcia. - Nie kto inny, jak tylko władze miasta z os. Grunwaldzkiego, który jest traktowany z wielką pogardą, sprowadzają do nas element i margines z całego Gniezna. Za moją ścianą mieszkają sąsiedzi, którzy za przysłowiową złotówkę mają ten lokal, a my musimy płacić takie wysokie stawki - stwierdziła jedna z mieszkanek, która przybyła na spotkanie komisji.

Gnieźnianie są oburzeni wysokością podwyżki, która ich dotknęła, a także faktem, że nie wszystkich na osiedlu ona dotyczy. Obecnie płacą za metr kwadratowy 4,40 zł, a podwyżka o 70 groszy jest dotkliwą dla ich finansów: - My w tych mieszkaniach zrobiliśmy wszystko sami, sami o nie dbamy, bo miasto przez tyle lat nic nie zrobiło i teraz jeszcze chce nas łupić? - pytają. Jak twierdzą mieszkańcy, wystarczy krótkie opóźnienie z opłaceniem czynszu, a urząd natychmiast wysyła do nich upomnienia w tej sprawie. Jednocześnie rodziny mieszkające po sąsiedzku, robiące awantury i rozróby, dewastujące własne domy, a także budynki innych, nie mają z tym problemów: - My dostajemy pismo z poważnego urzędu, jakim jest Urząd Miasta, że mamy delikwentów osobiście skarżyć i domagać się odszkodowania. Tak się okazuje brak szacunku do nas! My mieszkamy tam od ponad 60 lat. Osobiście usłyszałam od urzędnika telefonicznie, pana Seweryna, że jeśli mi nie odpowiada stawka, lokalizacja i sąsiedzi, to mam sobie zmienić dzielnicę. Ja się pytam, czy ten pan pracuje tam za karę? To jest udzielenie odpowiedzi petentowi? Czujemy się podle jako mieszkańcy. Wychodzi na to, że mieszkaniec os. Grunwaldzkiego jest zerem! - stwierdziła ostro gnieźnianka. Dodała przy tym własne refleksje z Brna, gdzie miała okazję obejrzeć osiedle podobne do gnieźnieńskiego, które stało się wzorcowym dla całego miasta.

Jaka jest różnica między mieszkańcami? Kwota bazowa czynszu obecnie wynosi 6,37 zł i jest określona w związku z decyzją wojewody o stawce odtworzeniowej dla metra kwadratowego i taka obowiązuje na terenie całego miasta, oprócz os. Grunwaldzkiego, gdzie po zmianach jest 5,10 zł. Do tej pory zainteresowani płacili 4,40 zł, a osoby, które ich zdaniem sprawiają problemy, mają nawet 1,20 zł: - Nam mówią, że powinniśmy się cieszyć, bo mieszkamy w barakach i mamy 20% zniżki. Mam tu 95 podpisów pod pismem. Wiecie państwo, jak ci mieszkańcy was nienawidzą za to co zrobiliście? Jak tak patrzę na państwa, to wy mieszkacie w blokach, macie domy. Gdybyście wdrożyli się w baraki, to byście wiedzieli jakie jest tu życie. Na ul. Armii Krajowej od 30 lat proszą się o wymalowanie klatki schodowej, to nam się mówi "przecież macie dobrze, co wy chcecie". I my mamy płacić taką sumę? - twierdzą. Podwyżki jednak nie dostali wszyscy mieszkańcy osiedla, dlatego jest to dla części z nich niezrozumiałe, że w ten sposób dzieli się także obywateli. Dodatkowo w bloku przy ul. Liliowej w innej części miasta, ich zdaniem urząd zastosował bardziej atrakcyjną stawkę czynszu: - To jest skandal!

Mieszkańcy nie szczędzili słów pod adresem radnych i włodarzy miasta. Sami, jak dodawali, za prezydenta Jacka Kowalskiego dogadywali się w sprawie podwyżek, które choć były, to nigdy aż tak drastyczne: - Stawki czynszów zostały przyjęte 24 czerwca 2015 roku przez Radę Miasta. Były one dyskutowane w ramach strategii Wieloletniej Polityki Mieszkaniowej. Są w niej zawarte uzależnienia, co do powodów dla obniżania lub podwyższania stawek. Te ilości się zmieniły i pozostały dwie z czterech zwyżek, a z ośmiu zniżek zostały cztery zniżki. Zniżki są z tytułu mieszkania w baraku, usytuowania lokalu w suterenie, brak łazienki i za brak wc. Zwyżki dotyczą za lokal umieszczony w budynku po termomodernizacji i dotyczy budynków nowych a także za ogrzewanie z sieci PEC - stwierdził wiceprezydent Michał Powałowski. Taka odpowiedź nie wystarczyła mieszkańcom: - Skoro my za ciężkie pieniądze sami sobie zrobiliśmy remonty, to teraz odbierane jest jako luksus - stwierdzili gorzko i dodali: - 70 groszy to jest dużo w skali roku. U nas na osiedlu są biedni ludzie, nie ma bogatych. Panie prezydencie, przecież od prezydenta dużo zależy. Tymczasem wiceprezydent zaczął mówić o opłatach, jakie obowiązują na wolnym rynku. Mieszkańcy stwierdzili, że czują się oszukani i źle traktowani. Dodali, że chcą spotkania z władzami miasta, na którym wszystkim mieszkańcom ma zostać wyjaśnione, dlaczego tak są traktowani podwyżkami.

W trakcie posiedzenia nie zabrakło także gorzkich przykładów, którymi gnieźnianie podzielili się z radnymi na komisji: - Zalało mi mieszkanie przez dach. Poszłam do Urbisu i zapytałam, czy mi zrobią. Odpowiedzieli, że nie, bo ja należę pod wspólnotę. Odpowiedziałam, że płacę, a oni, że co z tego, że płacę, jeśli się pani nie podoba to niech pani mieszkania poszuka. Sama musiałam sobie zrobić, a oni przyszli zrobić zdjęcie i pytają się: "a dlaczego tak pani to zrobiła?". To co, miało mi do pokoju padać i miałam z wiadrami biegać?! - żaliła się jedna z mieszkanek baraków przy ul. 17. Dywizji Piechoty. Inna z gnieźnianek także nie kryła emocji: - My sąsiadujemy z panem W. który jest naprawdę trudnym sąsiadem. Zalał nas - przez miesiąc lała się woda i stała w mieszkaniu. Całe szczęście, że z Urbisu przyszli i zakręcili wodę i wylali. Tam jest wszystko mokre i nie wiem co jest, ale całe mieszkanie muszę ogrzewać. Tynk mi się sypie na metr wysokości i Urbis chciał wspaniałomyślnie skorzystać z ubezpieczenia. Przyszli państwo z ubezpieczenia bodajże z Radomia i pół dnia przesiedzieli, robili zdjęcia i mapki i odpowiedzieli, że nie dostaniemy odszkodowania. Urbis chciał zrobić dobrze, że mamy się odwołać teraz do sądu. Jak mamy się odwołać, skoro my nie ubezpieczaliśmy w tej firmie tylko Urbis! Dlaczego my mamy ponosić konsekwencje i podawać go do sądu, skoro Urząd Miasta nie potrafi sobie z nim poradzić? - mówiła i dodała jeszcze inny przykład: - My sami dbamy o te mieszkania, sami sobie je robimy. Przykładowo - przegrodziłam sobie korytarz, żeby tak zimno nie leciało. Powstał z tego powodu mały pokój to mi dołożyli za ten korytarz i muszę płacić więcej. Sama sobie to zrobiłam! Ubikację, łazienki, wszystko. W imię czego my jeszcze mamy teraz płacić więcej?!

Spotkanie zakończyło się bez żadnego konkretnego wniosku poza tym, że trzeba całej sprawie poświęcić osobne posiedzenie komisji. Na obecną chwilę jednak jej przewodnicząca Anna Krzymińska nie potrafiła stwierdzić, czy będzie to posiedzenie wyjazdowe na terenie osiedla, czy przybierze ono inną formę.

23 komentarzy

  • Link do komentarza Uwłaszczony piątek, 20 listopada 2015 20:07 napisane przez Uwłaszczony

    Lokator mylisz się, jestem właścicielem mieszkania, które wykupiłem tylko za 10 procent wartości. Nie płacę czynszu, bo mnie już nie dotyczy, a pieniądze, które płacimy na fundusz remontowy są przeznaczone wyłącznie na nasz budynek. Różnicę widać po budynkach. Poza tym sam decyduję o moim mieszkaniu i nikt mi nie rozporządza, kto może mieszkać w moim mieszkaniu.

  • Link do komentarza Gnieznianin czwartek, 19 listopada 2015 23:34 napisane przez Gnieznianin

    Akurat jestem mieszkańcem "Tajwanu" od nastu lat.
    To, że dzielnica ma złą slawę jest wynikiem wykwaterowania niepłacących czynszu w innych administracjach miasta Gniezna.
    Niestety prawdą jest, że UM jak i Urbis działający w jego imieniu po macoszemu traktuje to osiedle. Jak kiedys staralismy sie z sąsiadami o wymianę drzwi na nowe to powiedziano mi w Urbisie, ze jest zadluzenie na budynku. Po mojej interwensji okazalo sie, ze jednak go nie ma bo wszyscy sumiennie placą. A Pani z tzw. dzialu inwestycji, moim zdaniem już dawno powinna wyleciec stamtad, stwierdzila ze nie zrobia bo nie.
    Struktura osiedla ze swoimi szopkami, brakiem chodnikow, brakiem zadbania jest wynikiem wielu zaniechań wladz.
    Unreal widzę po twoim p[oscie, ze nie wbyles na OS. Grunwaldzkim. Wile osób wlasnym kosztem przerabialo mieszkania montujac ciepla wode i tolaety a miasto ich za to kaze podwyzka czynszu bo do kosztow nie chciano sie dolozyc, badz nawet utrudniano zrobienia takich spraw.
    Wynajmij mieszkanie "u nas", pomieszkaj a potem się wypowiadaj. Za nic bym nie zamienil mieszkania tutaj na inna dzielnice Gniezna.

  • Link do komentarza lokator czwartek, 19 listopada 2015 21:43 napisane przez lokator

    ad. Uwłaszczony)
    Mylisz się: jesteś bardziej łupiony niż ci sie wydaje, przez miejską spólkę,ha ha ha . Ale ty tego nie łapiesz jeszcze. A to co zapłaciłeś i płacisz, nie zwróci ci sie nigdy.... !. Policz .
    To jest skandal,akie drakońskie podwyżki w barakach, wstydu nie mają, bandyckie miasto, radni do zsypu.

  • Link do komentarza Uwłaszczony środa, 18 listopada 2015 21:44 napisane przez Uwłaszczony

    Podwyżki nas nie dotyczą we wspólnotach, my czynszu nie mamy. Kibicuję następnym wykupom.

  • Link do komentarza kibolo środa, 18 listopada 2015 21:05 napisane przez kibolo

    Ja mam w dużej części rację,bo myślę za siebie i to co myślę-piszę.Bo teraz tak można (hahahaha).A że innym to się nie podoba to mi zwisa.Do tego cenzura.Raz na zawsze trzeba pamiętać,że wybory nic nie zmieniają.Tak urządzili się politykierzy.Gwarantuję,że gdyby coś szło przy pomocy wyborów zmienić byłyby zakazane.Gdzieś to kiedyś czytałem.Święta racja.

  • Link do komentarza Mieszkaniec osiedla środa, 18 listopada 2015 20:24 napisane przez Mieszkaniec osiedla

    Kto jak głosował można sprawdzić w internecie. Nie pisz nieprawdy. Ziemia Gnieźnieńska, Klub Samorządnych i Szarzyński nie głosowali za podwyżkami.

  • Link do komentarza takie tam środa, 18 listopada 2015 19:26 napisane przez takie tam

    Grunwald niech podziękuje swojemu radnemu Szarzyńskiemu, który głosuje za podwyżkami no przecież inaczej nie może jego rodzinka straci posadki.

  • Link do komentarza marzena środa, 18 listopada 2015 18:11 napisane przez marzena

    dla mnie tajwan to dno i wodorosty dziwie sie ze miasto nie podjelo decyzji o otoczeniu tej dzielnicy wysokim murem i drutem kolczastym

  • Link do komentarza heheh środa, 18 listopada 2015 17:37 napisane przez heheh

    ale że im tej podwyżki przed wyborami nie zrobili tylko teraz, pewnie do następnych wyborów zapomną i znowu zagłosują a później znowu lament

  • Link do komentarza ten trzeci środa, 18 listopada 2015 15:48 napisane przez ten trzeci

    Kibolo,tym razem masz 100 % racji. Małe sprostowanie,ten radny chyba się nazywa Szarzyński,prawda? No i jak wybrali, tak mają.

  • Link do komentarza Zamawiano budzenie? środa, 18 listopada 2015 15:45 napisane przez Zamawiano budzenie?

    Jak budzik powiedział, że obudzi mieszkańców miasta tak teraz to skutecznie czyni. Tak głośno budził Tajwan, że kobitki nawet przydeptały na naradę. Czekamy na następnych obudzonych. Może obudzi się stare miasto i przegna gołębie. Na pewno na baczność postawi kierowców jak wprowadzi w naszym małym grajdołku nową strefę parkowania. Jak obiecał, tak czyni. Wybraliście macie i nie narzekajcie. Pobudka śpiochy.

  • Link do komentarza nie-z-pławnika środa, 18 listopada 2015 14:17 napisane przez nie-z-pławnika

    brawo - obserwatorze - wreszcie ktoś to powiedział - napisał - gnieźnianie tyłków swoich z tych foteli na pewno nie podniosą, niech inni walczą, oni potem tylko będą spijac śmietankę!! potem tylko narzekają, a o SOS lepiej nie wspominać, poparli budzika to proszę róbcie z nim interesy!! działacze od siedmiu boleści!

  • Link do komentarza lukasz środa, 18 listopada 2015 14:04 napisane przez lukasz

    5 pln za metr czynszu i jeszcze marudzą, do tego większość z nich na zasiłkach, są tyle samo warci dla tego kraju, co potencjalni syryjscy uchodźcy. Jeden plus, że zamachu nie przeprowadzą.

  • Link do komentarza sklepikarz środa, 18 listopada 2015 12:41 napisane przez sklepikarz

    @ Obserwator - To całe SOS przecież wcale nie jest organizacja przyjazną Gnieznu i jego mieszkańcom tylko prezydentowi, co było widać po wspólnej akcji tych nieco dziwacznych i niestety bardzo źle przygotowanych "imieninach" ulicy. Oni w ogóle nie mają pomysłu na zmianę wizerunku miasta miotają się między jakimiś pomysłami, które wcale nie przynoszą ani splendoru, ani efektów.

  • Link do komentarza Unreal środa, 18 listopada 2015 12:35 napisane przez Unreal

    Całe te baraki już dawno powinny być wyburzone! Powinny tam powstać osiedla i kilka bloków komunalnych jak i prywatnych. Budynki komunalne nie powinny być przy "kupie" jak to się mówi bo zalęgnie się tam patolstwo jakie mamy obecnie na os. Grunwaldzkim i też np w centrum. To patolstwo powinno być odseparowane os siebie jak najdalej. Otoczone przez "normalnych" mieszkańców, to może pod taką presją się zmienią. Kiedy powstaną nowe budynki to cena czynszu będzie mogła być jednakowa dla wszystkich. Czynsz dla najbiedniejszych może być niski ale jak takie osoby nie będą dbały o mieszkania i otoczenie to powinny lądować pod postem... Bez żadnych skrupułów i nawet zimą! Aha i muszę skomentować jeszcze jeden argument jakim ów Panie się posługują. Chodzi mi o to że gdzieś tam mieszkańcy czekają i proszą się o odmalowanie klatki schodowej 30 LAT. Nosz ... mać! Na serio 30 Lat? Przez te lata nie mogli zrzucić się po np. 50 zł i i we własnym zakresie odmalować tą klatkę? Potem mogli by nawet wysłać rachunek do miasta i problem z głowy! Ale nie, nikt nie ruszy się bo wolą siedzieć z tyłkami i narzekać. Śmieszne i tyle. Nie żal mi takich ludzi.

  • Link do komentarza kibolo środa, 18 listopada 2015 12:20 napisane przez kibolo

    Skąd ten pomysł mieszkańców "Taiwanu", że władza jest dla nich.To Wy jesteście dla władzy.Z czego by żyli?Osiedle Grunwaldzkie nie jest żadnym wyjątkiem.Nawet wtedy kiedy się ma za radnego Smarzyńskiego.Wazelinę dbającego tylko o swoje.Ale dobrze tak.Macie co chcieliście.Wszystkim jesteście potrzebni tylko przed wyborami.Kłamią.oszukują,obiecują...Potem wybrańcy mają Was w d... i to bardzo głęboko.

  • Link do komentarza OSERWATOR środa, 18 listopada 2015 11:31 napisane przez OSERWATOR

    No... No.....
    Rewolucja w Gnieźnie pod Urzędem stanu Cywilnego 25 listopada
    o godzinie 13 tej? ha ha ha !!

    Gnieźnianie odważą się na coś takiego?

    e . nie wierzę. Oni wszyscy się boją. Nawet sprzedawczynie nie wyjdą ze swoich sklepów w obronie swoich miejsc pracy. Bo myślą, że itak to nic nie da bo przecież przez tyle lat w tym mieście nic nie dało się zmienić. I chyba mają dużo racji.

    Na ten cały SOS dla gniezna to raczej też bym nie liczył przecież oni działają już tak długo i co załatwili w Urzędzie u prezydenta? NIC !!
    ZUPEŁNIE NIC.

    A na mieszkańców

    Pławnika ,

    Arkuszewa,

    Skiereszewa

    i osiedla Grunwaldziego

    też bym nie liczył. Wolą zostać w swoich pokojach w wygodnych fotelach z pilotami w ręku . Oni sobie lubią pokrzyczeć ale tylko na żony jak są głodni. A do pana prezydenta to każdy woli chodzić SAM by coś załatwić. ALE TYLKO DLA SIEBIE !!

    nie wierzę więc w żadną rewolucję w Gnieźnie . Nie z takimi tchórzami i leniuchami.
    Czy nie mam racji?

  • Link do komentarza Towarzysz środa, 18 listopada 2015 11:01 napisane przez Towarzysz

    Obudzili się już mieszkańcy Pławnika przy obwodnicy, potem Arkuszewa, jak ich ulicami skierowano objazd ciężarowy, niedawno powstali także obywatele Skiereszewa od hipermarketu, a teraz budzi się Grunwaldzkie. Kiedy przyjdzie na centrum, rozpocznie się rewolucja październikowa, a pałacem zimowym będzie chyba urząd miejski;)

  • Link do komentarza Luka środa, 18 listopada 2015 10:53 napisane przez Luka

    Seweryn to osobny rozdział, czuje się jak następny prezydent

  • Link do komentarza :-) środa, 18 listopada 2015 10:27 napisane przez :-)

    kasy radarowej już nie będzie a palmy na plaży kosztują

startpoprz.12nast.koniec

Skomentuj

W związku z dbałością o poziom komentarzy, prowadzona jest ich moderacja. Wpisy wulgarne, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane CAPS LOCKIEM), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Ponadto prosimy nie umieszczać wklejonych obszernych tekstów, pochodzących z innych stron, do których to treści komentujący nie posiadają praw autorskich. Ponadto nie są dopuszczane komentarze zawierające linki do serwisów, prowadzonych przez wydawców innych lokalnych portali.

Ostatnio dodane