czwartek, 21 lutego 2019 17:35

Będzie drożej za śmieci. „Część mieszkańców nas oszukuje”

 
Będzie drożej za śmieci. „Część mieszkańców nas oszukuje” archiwum redakcji

Od 1 maja br. w Gnieźnie wzrosną ceny za wywóz odpadów selektywnych i nieselektywnych. Miasto tłumaczy iż jest to związane ze wzrostem kosztów oraz koniecznością poprawy bilansowania kwot, jakie są na ten cel przeznaczone.

W czwartkowe południe radni Komisji Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska opiniowali uchwałę, na podstawie której od 1 maja 2019 roku wprowadzone zostaną podwyżki cen wywozu odpadów. Zgodnie z treścią projektu, od tego dnia odbiór śmieci selektywnych wzrośnie z 11 złotych do 14 złotych, a nieselektywnych z 16 złotych do 20 złotych za każdą osobę zamieszkującą daną nieruchomość. 

Uzasadnienie tej uchwały starał się przedstawić wiceprezydent Jarosław Grobelny: - Przez kilka ostatnich lat staraliśmy się optymalizować system, czyli by był on coraz tańszy. Doszliśmy jednak do takiej sytuacji, kiedy się te możliwości kończą. W 2016 roku do utylizacji odpadów dopłaciliśmy 845 tysięcy złotych. W 2017 roku po podjęciu działań optymalizacyjnych dopłaciliśmy tylko 676 tysięcy. W 2018 roku z powodu "radosnej twórczości" organów rządowych, czyli wprowadzenie dodatkowych dwóch strumieni i usankcjonowanie strumienia zielonego BIO, koszty dopłaty wzrosły nam do około 2 milionów złotych - mówił, nadmieniając iż od 2016 roku udało się odszukać 2300 osób, które nie były ujęte w systemie poboru opłat za śmieci: - Kiedy zaczynaliśmy analizować tę sytuację, początkowo mieliśmy 85% pokrycia, a więc 85% zameldowanych osób było ujętych w systemie. W tej chwili mamy 91,2%, a więć odrobiliśmy zadanie domowe i dalej prowadzimy poszukiwania. Specjaliści mówią, że 10% niedoboru to jest nieźle, a my mamy 8,8%, więc jesteśmy w przyzwoitych wartościach, ale to nie jest tak, że powinniśmy dalej szukać tego, jak to rozwiązać. Poza tym zwiększyliśmy windykację, bowiem z 389 tysięcy mamy zadłużenia dzisiaj 300 tysięcy. To długo trwa, bowiem w ramach tych działań sporządziliśmy 3073 upomnienia i 1227 z tytułu wykonawczych. Tak wygląda "szarpanie się" ze śmieciami, bo czy ktoś płaci czy nie płaci, kosz mu się należy i śmieci odebrać w terminie należy - przyznawał Jarosław Grobelny. Jak dodał, w 2018 roku za wywóz odpadów zapłacono 11 mln 105 tys. złotych, z czego 6 mln zł było za odbiór, 5 mln zł za zagospodarowanie, 64 tys. zł za punkt zbiórki odpadów i 22 tys. zł za likwidację dzikich wysypisk. 

Wiceprezydent przyznał też, że przeliczając liczbę mieszkańców na koszt funkcjonowania całego systemu, obecnie na każdego obywatela Gniezna przypada deficyt 3,25 zł: - Mieliśmy tylko raz podwyżkę i nastapiła ona w 2016 roku i polegała ona na zmianie stawki za odpady niesegregowane. Było to pokłosie kontroli NIK, który nam jednoznacznie powiedział iż 11 zł i 13,50 zł nie może być, że kwota za niesegregowane musi być wyższa i dlatego przyszliśmy do rady z informacją o konieczności podwyżki. Wówczas wielu mieszkańców przeszło na odpady segregowane, ale ta tendencja trwała kilka miesięcy i mieszkańcy po tym wrócili do odpadów niesegregowanych, uważając iż kłopoty z segregacją są dla nich zbyt uciążliwe i wolą płacić wyższą stawkę - stwierdził Jarosław Grobelny. Wskazał przy tym na rosnące stawki wywozu odpadów, zwiększenie częstotliwości jazd po pojawieniu się nowych pojemników, a także rosnące ceny paliwa oraz podwyżki dla kierowców: - Proponując podwyżkę o 3 i 4 złote, proponujemy podwyżkę o 27%, a więc nie konsumujemy całego wzrostu kosztów, które powstały przez te lata. Dlaczego dzisiaj? Dlatego, że w przyszłym roku mamy kolejny wzrost tzw. opłaty marszałkowskiej, być może nie o 100%, ale o 70%. W tym roku po raz pierwszy dostaliśmy zastrzeżenia Regionalnej Izby Obrachunkowej, która mówi iż Miasto nie bilansuje w budżecie miasta kwot wynikających z poboru opłaty śmieciowej i kosztów, które miasto na to ponosi. Jest obowiązek bilansowania, ale powiem szczerze iż dziś nikt żadnych działań wobec miasta nie podjął, ale jest to sygnał iż trzeba się nad tym zastanowić. 

Jak wskazano, nie zmienia się opłata dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny, do której na początku należało 600 osób, a dziś jest ich około 1700. Dla tych osób kwota opłaty za śmieci nie ulegnie zmianie i nadal będzie wynosić 9 zł. Dla osób korzystających z dodatku mieszkaniowego, zwiększy się równowartość w tymże dodatku. 

Radny Janusz Brzuszkiewicz stwierdził iż to, że podwyżka jest nieunikniona, to jego zdaniem nikt nie miał wątpliwości. Przedstawił jednak swoje wyliczenia iż jego zdaniem podwyżka jest zbyt duża w stosunku do bilansu, jaki trzeba uzyskać. Wiceprezydent jednak odparł iż dodatkowe środki można dzięki temu przeznaczyć na chociażby nowe kosze na śmieci lub działania edukacyjne. Ponadto przedstawił aktualny stan przetwórstwa odpadów, który jego zdaniem jest aktualnie niewiele opłacalny, gdyż do ponownego przetworzenia trafia przede wszystkim szkło i część plastiku, a do systemu obecnego na Zachodzie jest jeszcze długa droga.

Radny Zdzisław Kujawa stwierdził iż są pewne kwestie, które uniemożliwiają na dokładne oszacowanie, ilu mieszkańców wciąż unika płacenia za śmieci: - W przypadku Spółdzielni Mieszkaniowej na początku 2018 roku wychodziło, że jest 18 200 mieszkańców, a na końcu wyszło 17 500. To oznaczało iż "ubyło" około 700-800 osób, bowiem ludzie deklarowali iż jest ich mniej. Jest to jednak wielkie oszustwo tych mieszkańców, jest to cwaniactwo, za które konsekwencje ponoszą ci, którzy płacą i będą obciążeni dodatkowymi kosztami - stwierdził jako prezes GSM. Stwierdził iż pięć lat temu miał na terenie spółdzielni miał ponad 22 tysiące mieszkańców, a obecnie zeszła ta liczba do 17,5 tysiąca: - O około 5 tysięcy się zmniejszyło, co wynika ze złożonych deklaracji. Jeśli chodzi o gospodarstwa domowe, to jest dla mnie kpina, bowiem w tym roku gospodarstw jest ponad 2,5 tysiąca, a więc tyle mieszka samotnych osób - mówił, twierdząc iż wielu sobie kpi z przepisów i umyślnie podaje niższą liczbę osób zamieszkujących w lokalach. Stwierdził iż nie powinno się płacić od osoby, ale od metra kwadratowego, jednakże ze znacznie łagodniejszymi wyliczeniami, bo inaczej wciąż będzie brakowało ludzi w deklaracjach: - Według wykazu oświadczeń deklaracji wynika iż mamy około 200 pustych mieszkań. Losowo, wśród tych 200 kazałem sprawdzić 50 z nich pod kątem zużycia wody za pomocą odczytu radiowego i co się okazało? Że na te 50 mieszkań 25 z nich ma zużycie na poziomie 18, 8, 10 metrów sześciennych, a więc mieszkają w nich 2, 3 albo i 4 osoby. Tylu nie złożyło tej deklaracji i 50% tych ludzi oszukuje nas i swoich sąsiadów, którzy za nich będą płacić tę podwyżkę, bo nam się nie bilansuje. Zdzisławowi Kujawie rację przyznał Janusz Brzuszkiewicz i przyznał iż trzeba poszukać innej metody przeliczania niż na osobę, gdyż w ten sposób nigdy nie dojdzie się do pełnego porządku, a koszty ponoszą przede wszystkim ci, którzy chcą uczciwie płacić. Wiceprezydent przyznał iż obecnie pozostać trzeba przy tym układzie, który jest, ale każdy pomysł na zmianę trzeba będzie w przyszłości rozważyć. Dodał, że gdyby była możliwość karania za podanie nieprawdy w deklaracji, na pewno odsetek postępujących w ten sposób zmniejszył by się znacząco.

Ostatecznie propozycja podwyżki otrzymała pozytywną opinię większości radnych obecnych na komisji, a ostateczna decyzja zapadnie w tej sprawie na sesji w przyszłym tygodniu.

64 komentarzy

  • Link do komentarza WS piątek, 22 lutego 2019 20:22 napisane przez WS

    Jak będziecie egzekwować prawem nałożone obowiązki w zakresie segregacji śmieci i ponoszenia opłat to nie będzie czegoś takiego że koszty będą ponoszone wyłącznie przez uczciwie płacących

  • Link do komentarza do jaś piątek, 22 lutego 2019 20:09 napisane przez do jaś

    jaś ty chyba się naoglądałeś jakiego programu japońskiego co to u nich takie cuda techniki może są bo te nasze śmieciary to tylko jedną dziurę z tyłu mają a w środku nie ma krasnoludków coby rozkładały śmieci na cztery kupki

  • Link do komentarza kibolo piątek, 22 lutego 2019 14:24 napisane przez kibolo

    Zacznę od tego,że informacja co gdzie wrzucać powinna być umieszczona na klapie pojemnika.Teraz jak ktoś podejdzie do kubła i się pomyli to już się nie cofnie i wali śmieci jak popadnie.A kiedy zauważy że to nie tu,przejdzie do drugiego kubła.Samodyscyplina w segregacji jest nadrzędna.A że wszystko drożeje?Więcej plastiku i innego świństwa.A i ci przy korycie mają wciąż mało i mało.

  • Link do komentarza Zdzisław piątek, 22 lutego 2019 12:45 napisane przez Zdzisław

    No tak. To podsumujmy. Od maja będzie podwyżka za zbiórkę śmieci przez URBIS, podwyżka za ciepłą wodę z PEC, podwyżka za zimną wodę z tytuł obciążenia podatkiem VAT, i podwyżka opłat za parkowanie w centrum miasta. Czy jeszcze o jakieś planowanej podwyżce zapomniałem? Czy nasze portfele to wytrzymają? Czy ktoś, kto ma 1100 renty to udźwignie ? Całe szczęście, że rząd powstrzymał chociaż podwyżki cen prądu elektrycznego. Ale i tak będzie w tym roku bardzo ciężko związać koniec z końcem. Na wakacje w tym roku już chyba niewiele rodzin wyjedzie.

  • Link do komentarza nopisdu piątek, 22 lutego 2019 12:21 napisane przez nopisdu

    Nie zgadzam się na podwyżkę !!!.
    Płacę regularnie po 11 zł od osoby, bez zwłoki.
    Odbierano śmieci zmieszane każdego tygodnia. Inne wg harmonogramu.
    Obecnie odbierane są śmieci zmieszane raz na dwa tygodnie więc koszty sie obniżyły a cena pozostała. Dlatego już mam podwyżkę i dlatego wynocha mi z podwyżką kolejną.
    Najlepiej to wymeldować się i już.

  • Link do komentarza najłatwiej  dołożyć innym piątek, 22 lutego 2019 11:11 napisane przez najłatwiej dołożyć innym

    Czy któryś z prezydentów lub radnych mieszka jeszcze w domu wielorodzinnym ? Czy jeśli prezes Kujawa, czy pan prezydent Grobelny optują za płaceniem za śmieci od m2 mieszkania, to czy panowie Kujawa i Grobelny mając domki jednorodzinne, też będą płacili za śmieci od m2 swoich willi ? Czyli zapłacą za śmieci od 300 m2 swoich domów?

  • Link do komentarza Wielopokoleniowi piątek, 22 lutego 2019 10:14 napisane przez Wielopokoleniowi

    Panie wiceprezydencie i szanowni rajcy!
    Przyjmowanie statystycznego ujęcia, że jedna osoba wytwarza określoną ilość śmieci miesięcznie też jest rozwiązaniem kiepskim.
    Dla przykładu powiem, że mieszkam w domu jednorodzinnym, a rodzina wielopokoleniowa jest dosyć liczna, bo ośmioosobowa. Segregujemy śmieci uczciwie - dzieci są nauczone segregacji. Nie jest to dla nas problemem, a wręcz uważam to za konieczne.
    Problemem z naszego punkty widzenia jest to, że "teoretycznie" każdy z nas wytwarza sporo śmieci. I tak też rodzinę naszą wyposażono w pięć koszy: 2 x 200l na śmieci mieszane, 2 x 200l na plastyki, 1 x 120l na BIO. Od samego początku dwa z nich - mieszane i plastyki stoją puste zabierając nam miejsce na i tak niedużym podwórku. Bez przypisywanej nam Polakom skłonności do kombinacji mieścimy się w tych trzech pojemnikach. Tak właśnie działa statystyczne ujęcie tematu wytwarzania śmieci w naszym mieście.
    Jest jeszcze jedna sprawa. Jesteśmy rodziną rozwojową i obawiam się, że jeśli rodzina nam się powiększy, to miasto kierując się statystyką podaruje nam kolejny kosz do naszej i tak już rozbudowanej kolekcji . . .

  • Link do komentarza Ania piątek, 22 lutego 2019 09:56 napisane przez Ania

    Tak to jest jak się czegoś nie buduje od fundamentów . Problemy ze śmieciami, z utrzymaniem MPK, awarie wodociągowe, zakorkowane dziurawe i zaśmiecone ulice............ ale co tam ważne były tańce, śpiewy, kwiatki i króliki żeby tłum zachwycony odpowiednio głosował , no to teraz niech ci co wybierali zapłacą za to wszystko.

  • Link do komentarza zbulwersowany piątek, 22 lutego 2019 09:47 napisane przez zbulwersowany

    Pan Grobelny (vice prezydent powiedział) " że gdyby była możliwość karania za podanie nieprawdy w deklaracji, na pewno odsetek postępujących w ten sposób zmniejszył by się znacząco" . Czy to oznacza, że Ci co wypisują kłamstwa na deklaracja śmieciowych i okradają w ten sposób innych gnieźnian to nie ponoszą z tego tytułu ŻADNEJ FINANSOWEJ KARY? To za nie zapłacenie za postój w strefie śródmiejskiej kary są . A za okradanie sąsiadów , kary nie ma, choć im to udowodniono? Co my mamy za prawników w tym naszym Magistracie ? Jak prezydent Grobelny może to tak swobodnie mówić? Jak Rada Miasta może mu na to pozwalać ?

  • Link do komentarza a piątek, 22 lutego 2019 09:29 napisane przez a

    niewielka różnica w cenach śmieci segregowanych i nie segregowanych świadczy że to jedna wielka ściema

  • Link do komentarza jaś piątek, 22 lutego 2019 09:26 napisane przez jaś

    Olu. Śmieciarki mogą mieć nawet 4 osobne komory na ładunek. Dlatego zbierają różne rodzaje śmieci nie mieszając ich wzajemnie.

  • Link do komentarza ojejku piątek, 22 lutego 2019 09:17 napisane przez ojejku

    Ciekawe teorie o przetwórstwie odpadów panie Brzuszkiewicz. Prywatny zbiera używaną odzież , złom, stary sprzęt AGD, makulaturę i robi na tym interes. Zaznaczam że po odzież i sprzęt regularnie sami przyjeżdżają po odbiór i nie każą sobie za to płacić

  • Link do komentarza Ula piątek, 22 lutego 2019 09:12 napisane przez Ula

    Jak wprowadzą opłaty od metra to nie będzie oszustwo, cwaniactwo i płacenie za innych ? To będzie w porządku jak dwoje emerytów na 36 metrach kwadratowych zapłaci to samo co 5-cio osobowa rodzina z wyższymi dochodami zajmująca taki sam metraż . Dwoje emerytów wyprodukuje tyle samo śmieci co pięć produktywnych osób ?

  • Link do komentarza ??????????????????????? piątek, 22 lutego 2019 09:05 napisane przez ???????????????????????

    Chyba sobie robicie kpiny z uczciwie płacących a może ci co nie płacą to wasi wyborcy co tak licznie poszli na was głosować z tej radości że nie płacą. Jak na tych Winiarach unikają opłat to dlaczego miasto zapłaciło za ten mural
    http://www.gniezno24.com/aktualnosci/item/12266-mural-na-winiarach-jest-juz-ukonczony
    i to z naszych podatków. Dlaczego miasto nie wymaluje elewacji mojego domu skoro uczciwie płacę podatki i opłaty za śmieci i za parkowanie na ulicach

  • Link do komentarza mieszkaniec Gniezna piątek, 22 lutego 2019 08:38 napisane przez mieszkaniec Gniezna

    Przez ostatnie 12 miesięcy ceny paliw są stabilne, gospodarka się rozwija, sami segregujemy śmieci z podziałem na surowce wtórne które odbiera od nas firma URBIS za co dodatkowo płacimy. Rozumiem że firma URBIS na gotowych posegregowanych śmieciach typu surowce wtórne jak : makulatura, złom, tworzywa sztuczne czy nawet odpady bio nadające się na kompost - powinna zarabiać i to niemałe pieniądze bo tak jest na całym cywilizowanym świecie i w tego typu prywatnych firmach. Dlatego pytam , czy ktoś tak nieudolnie tym wszystkim zarządza że typowo po komunistycznemu zgodnie z nakazowym systemem wprowadza się jedynie podwyżki jak za Gomułki żeby pokrywać jakieś niedobory ?

  • Link do komentarza A piątek, 22 lutego 2019 08:29 napisane przez A

    Witam, troche póżno odpisuję ale Wyborca ma racje że metraż nie produkuje śmieci tylko ludzie!!! A OLA jeśli posiada rodzinę 5osobową tzn jesli ma 3 dzieci to proponuję udać sie do UM i założyć karte duzej rodziny i za śmieci zapłaci 9 zł od osoby. Pozdrawiam

  • Link do komentarza Marta piątek, 22 lutego 2019 08:08 napisane przez Marta

    POst KOmuna wraca pełną parą. Stanowiska dla rodzin i kolesi oraz ciągle podwyżki - strefy parkowania, śmieci a w lipcu wody. Co wybraliśmy ?

  • Link do komentarza Marian piątek, 22 lutego 2019 07:58 napisane przez Marian

    Czekamy na dalsze niespodzianki typu podwyżki biletów MPK i opłat za wodę. Przecież trzeba jakoś zbilansować braki finansowe i wieczne awarie wodociagowe a i premie się należą

  • Link do komentarza podatnik piątek, 22 lutego 2019 07:49 napisane przez podatnik

    Ta nieudolność jest porażająca, chyba sobie jajca z nas robicie. Macie do dyspozycji słuzby, urzedników, ewidencje ludności, wydziały lokalowe i podatków, mapy geodezyjne łącznie z przygotowanym katastrem i twierdzicie że ludzie Was oszukują ? Jakoś z innych miast takie info do nas nie dociera zeby mieli podobne problemy co tutaj.

  • Link do komentarza X piątek, 22 lutego 2019 07:47 napisane przez X

    @agat-zgadzam się z wyborcą. Proponujesz rozwiązanie absurdalne. To nie metry kwadratowe wytwarzają odpady, tylko ludzie. Dlaczego starszy emeryt\emerytka zamieszkujący 70m kw. w kamienicy ma płacić więcej za śmieci niż 4 osobowa rodzina mieszkająca na 50-ciu metrach w bloku na przykład? Kto wytworzy w miesiącu więcej śmieci? To chyba oczywiste.

Skomentuj

W związku z dbałością o poziom komentarzy, prowadzona jest ich moderacja. Wpisy wulgarne, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane CAPS LOCKIEM), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Ponadto prosimy nie umieszczać wklejonych obszernych tekstów, pochodzących z innych stron, do których to treści komentujący nie posiadają praw autorskich. Ponadto nie są dopuszczane komentarze zawierające linki do serwisów, prowadzonych przez wydawców innych lokalnych portali.

Ostatnio dodane