Jesteś tutaj:Gospodarka „Sobotni tajfun” wymiata klientów z centrum?
środa, 04 maja 2016 09:12

„Sobotni tajfun” wymiata klientów z centrum?

 
„Sobotni tajfun” wymiata klientów z centrum? archiwum redakcji

Zdaniem części radnych oraz sporej części przedsiębiorców, sklepy w centrum miasta odnotowują spadek sprzedaży w soboty. Przyczyną ma być obowiązujące w te dni płatne parkowanie.

Takie informacje przekazała radna oraz przedstawiciele Stowarzyszenia SOS dla Gniezna, którzy przedstawili swoje opinie na temat pierwszych miesięcy funkcjonowania "nowej" Strefy Płatnego Parkowania. Przypomnijmy, że poza poszerzeniem jej obszaru o kolejne ulice, została ona także m.in. podzielona na podstrefy o różnych stawkach oraz wprowadzono opłaty w soboty. To właśnie do tej ostatniej sprawy postanowili odnieść się wspomniani przedstawiciele tej organizacji.

- Niektórzy przedsiębiorcy przeliczyli sobie zyski, które uzyskiwali - zwłaszcza w soboty z pierwszym kwartałem 2015 roku a bieżącym. Doszli do wniosku, że spadek przychodów nastąpił o 40% w soboty. Duża ilość osób po prostu nie przyjeżdża z tego powodu, że musi płacić - stwierdziła Teresa Niewiadomska w trakcie posiedzenia Komisji Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska. Następnie odczytała list, jakie stowarzyszenie postanowiło skierować do prezydenta Tomasza Budasza: - Wprowadzenie płatnego parkowania w soboty i podniesienie stawek za parkowanie miało na celu zwiększenie rotacji, ale z tego co tu widzimy i zgłaszamy, to tak nie jest. Miasto zaczyna coraz bardziej wymierać, bo tak jak sporo osób przyjeżdżało w soboty, to jednak wolą zrezygnować na rzecz marketów, gdzie parkowanie mają bezpłatne - mówiła radna. Pismo, które trafiło do urzędu, zostało podpisane przez stu przedsiębiorców, mających swoje sklepy w centrum.

- Jest to pierwszy sygnał ze strony stowarzyszenia, jeśli chodzi o wpływ strefy - mówił wiceprezydent Jarosław Grobelny i stwierdził: - Gdyby handel był uzależniony od tego, czy jest strefa czy jej nie ma, to bylibyśmy szczęśliwymi ludźmi. Wtedy zlikwidowalibyśmy strefę i handel by wrócił. Życzyłbym sobie, żeby tak było, ale to, że handel w centrum miasta jest w takiej sytuacji, jakiej jest, wynika z bardzo wielu elementów. Dołączył tym samym do słów przewodniczącego Arkadiusza Masłowskiego, który przyznał, że strefa może powodować wskazane problemy, ale jednocześnie nic nie zmieni trendu, pozwalającego jeździć mieszkańcom na zakupy chociażby do Poznania. Jak stwierdził wiceprezydent w soboty działają dwie linie bezpłatnych kursów autobusowych, które cieszą się średnim powodzeniem, wynoszącym ilość miejsc siedzących: - Nie jest więc to tak, że mamy bezpłatne kursy i wszyscy się na nie rzucają. Wskazuje to, że kwestia kosztów dotarcia do centrum jest najbardziej istotna. Gdyby tak było, to te darmowe autobusy jadące z Winiar i os. Tysiąclecia, powinny być pełne - stwierdził Jarosław Grobelny. Radny Marek Bartkowicz stwierdził: - To nie jest tak do końca, bo kto będzie woził ze sobą ciężkie siatki i torby z zakupami. Wiceprezydent odpowiedział, że przecież na duże zakupy i tak wszyscy wolą iść do większego sklepu. Dodał jednak, że w sprawie płatnego parkowania w soboty wszystko może podlegać dyskusji: - Jeżeli wyjdzie z naszych rozważań, że jedyną kwestią mogącą uzdrowić handel w centrum miasta, będzie likwidacja strefy, nawet całkowita, to będziemy to rozważać. To nie jest jednak tak, że strefa to tylko kwestia poboru środków finansowych. Dalej wiceprezydent wymienił, że udało się pozyskać miejsca parkingowe przy ul. Sobieskiego, a kolejne miejsca pojawią się przy ul. Żuławy pod Trasą Zjazdu Gnieźnieńskiego i przy ul. św. Wawrzyńca.

Wiceprezydent, niejako w odpowiedzi na zarzuty o szkody powodowane przez płatne parkowanie w soboty, wymienił swoje spostrzeżenia, które mają szkodzić handlowi w Gnieźnie: - Zwracaliśmy się wielokrotnie z taką propozycją, żebyśmy wspólnie usiedli i zastanowili się, jak można byłoby ten handel reaktywować. Wydarzenia realizowane przez miasto pokazują, że mieszkańcy są w stanie przyjść do miasta. Odpust na ulicach pokazuje, że tysiące mieszkańców są w stanie przybyć do centrum. Zadaję publiczne pytanie: co wy, poza tematem strefy, proponujecie, by rozwiązać tę sytuację?  - pytał wiceprezydent przedstawicielki Stowarzyszenia SOS dla Gniezna: - Pamiętam rozmowy nad strefą i jednym z argumentów, które urząd przytaczał, było to iż obrót się zwiększy, a nie zmniejszy. Przykładowo pod salonem fryzjerskim, gdzie nie można było dojechać, teraz każdy może zaparkować, co może przełożyć się na większy obrót. Wiemy więc, jakie były argumenty i założenia - stwierdził Arkadiusz Masłowski. Przedstawicielki stowarzyszenia zaznaczyły, że swoimi wyliczeniami chciały sprawdzić, jaki właśnie wpływ wywarła strefa na soboty. Pod analizę, przeliczoną za pomocą wyników finansowych, wybrano 20 stoisk sklepowych.

Radny Ryszard Niemann przypomniał to, co od dawna wywołuje kontrowersje i dyskusje w Internecie - wyroki sądów w sprawie płatnego parkowania w soboty: - Jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, który mówi iż nie może ona obowiązywać, ponieważ sobota nie jest dniem roboczym. Myślę, że powinniśmy od razu zmienić tę uchwałę, gdyż jest niezgodna z prawem. Są inne wyroki upełnomocnione, więc wydaje mi się iż powinniśmy ją po prostu znieść w soboty. Jarosław Grobelny stwierdził: - Wyrok NSA nie jest źródłem prawa w Polsce i jest to wyrok w konkretnej sytuacji i dotyczy miasta Augustów. W Polsce przyjęło się, że wyroki nie są respektowane i drukowane i są określane mianem opinii. Nie demonizowałbym tego, że jest wyrok, bo jest to wyrok w konkretnej sprawie.

Wiceprezydent powrócił do swojego pytania o inne działania, mogące pomóc gnieźnieńskiemu handlowi, przypominając tym samym ideę wprowadzenia opłat w soboty: - Pierwsza taka propozycja pojawiła się ze strony stowarzyszenia. Potem się co prawda wycofało, natomiast generalnie, są też tacy, którzy  z powodu wprowadzenia tej strefy, zaczęli przyjeżdżać do centrum miasta. Oczywiście zdania będą podzielone i zgadzam się w 100% ze wszystkimi, że najlepiej byłoby, aby wszystkie miejsca były bezpłatne, tylko w takim przypadku te miejsca najbliżej zostaną zajęte i wszyscy będą musieli dojść ileś minut bez opłat albo i zrezygnują - stwierdził Jarosław Grobelny i dodał dalej: - W handlu następują zmiany i ludziom dano możliwość skorzystania z niego w sposób miły, sympatyczny i przyjemny - parkingu i skorzystania z zakupów wtedy, kiedy mają na to czas. Możemy się nie zgadzać, ale jeśli kogokolwiek się zapytacie, to każdy chce mieć możliwość pójścia do takiego sklepu - mówił. Dalej stwierdził, że wielu gnieźnian pracuje w godzinach, kiedy sklepy są otwarte, a w momencie opuszczania miejsc pracy, także i one są zamknięte: - Wszyscy jak gdyby hołdują zasadzie, że handel jest od 10:00 do 18:00. My jednak za was decyzji nie podejmiemy i możemy wesprzeć to w kwestii promocyjnej i rozmawiałem z panią Katarzyną Grodzką (przewodniczącą stowarzyszenia - przyp. red.), której sklepy mają zbliżony asortyment do tego w Galerii i żeby coś kupić, to trzeba się zwolnić z pracy. Jako przykład dobrych zmian, wiceprezydent wskazał ul. Półwiejską w Poznaniu, która po wybudowaniu się Starego Browaru zmieniła się i uzdrowiła handel w tej części miasta: - Obawiam się, że na te 40% w niektórych punktach, pewnie strefa ma jakiś wpływ, ale obawiam się, że wcale nie decydujący - stwierdził Jarosław Grobelny i dodał: - Ja nie mam żadnej wątpliwości. Nie podejrzewam, że tymi danymi nas ktokolwiek oszukuje, ale dokładne wykazanie, dlaczego spadek nastąpił, nie jesteśmy w stanie stwierdzić teraz iż w zupełności spowodowała strefa. Mogły to być warunki atmosferyczne czy wyjazd klientów na inne zakupy. Ryszard Niemann przerwał: - 40 procent tak? To chyba tajfun był. Wiceprezydent stwierdził: - Pan jest znawcą tematu we wszystkich sprawach i że ma pan monopol na wiedzę, natomiast jeśli nie mamy informacji od tych, którzy przyjechali lub nie przyjechali, to nie możemy powiedzieć wprost, że 40% wynika ze strefy. Jak dodał Arkadiusz Masłowski z posiadanej przez niego wiedzy sobotnie obroty Galerii Gniezno są większe nie przed 14:00, ale po tej godzinie, kiedy sklepy w centrum są już w większości zamknięte.

Obecny na posiedzeniu Stefan Pokładecki starszy Cechy Rzemiosła i Małej Przedsiębiorczości w Gnieźnie stwierdził, że jego zdaniem opłaty na pewno powodują rotację miejsc parkingowych. Przyznał jednak, że sklepy powinny wychodzić do klientów z ciekawą ofertą, wzbudzając tym samym zainteresowanie. Radny Krzysztof Modrzejewski stwierdził, że nawet jeśli przyczyna spadku leży w niewielkim stopniu po stronie sobotnich opłat, to i tak jest to skutek inny od zamierzonego: - To zawsze mniej w kieszeni przedsiębiorców. Dodał jednak, że zmiany powinny pojawić się także po stronie najbardziej zainteresowanych, którzy powinni pomyśleć nad zmianami w ofercie i czasie dostępu do sklepów. W odpowiedzi Jarosław Grobelny po raz kolejny stwierdził, że by stwierdzić iż spadek obrotów spowodowała strefa, trzeba byłoby to dokładniej przeanalizować. Zyski mają bowiem spadać także u sprzedających także na Targowisku, gdzie miejsc parkingowych nie brakuje, a postój pod ziemią jest bezpłatny przez pierwsze pół godziny: - Ludzie cenią sobie dzisiaj możliwość zrobienia zakupów. Kupując sobie buty za 150 złotych, to powiem szczerze, że czy ja zapłacę te 2 złote i zaparkuję, czy będe musiał pojechać do galerii handlowej, to dla większości decyduje możliwość skorzystania, a nie cena. Usiądziemy jednak nad tym problemem i przedyskutujemy, żeby zdecydować: tak, idziemy w tym kierunku, albo nie, nie idziemy. Jeśli już zrezygnujemy ze strefy w soboty, to trudno będzie do niej wracać. Jeśli zrezygnujemy, a spadek dalej będzie się pogłębiał, bo nie będzie miejsca?

Ostatecznie radni komisji sformułowali wniosek, dotyczący przeanalizowania funkcjonowania strefy w soboty i ewentualnej rezygnacji z tego pomysłu. Został on przegłosowany jednogłośnie przez wszystkich obecnych na posiedzeniu radnych.

 

71 komentarzy

  • Link do komentarza Koret czwartek, 23 czerwca 2016 10:55 napisane przez Koret

    Otóż to co napisała koleżanka jest całkowitą prawdą. Pracowałem kiedyś w jednym ze sklepów w centrum i szef zawsze narzekał, że mały obrót, że mało ludzi, że do GG jeżdżą. Sam podsunąłem mu wtedy pomysł, żeby pilotażowo zrobił jeden dzień w tygodniu sklep otwarty w innych godzinach niż 10-18, proponowałem np. w poniedziałek 12-20 ale miał gdzieś moje rady. Wszyscy chcą zarabiać, mieć klientów i obrót ale jak mają sami coś zrobić, dać od siebie, dłużej zostać to marudzenie. Do urzędów idźcie, tam nie trzeba pracować, wystarczy przyjść do pracy i już ma się płacone...

  • Link do komentarza abcd czwartek, 23 czerwca 2016 08:17 napisane przez abcd

    Ziobro zabiera się za te uchwały w sprawie płatnych sobót wreszcie zrobi z tym POrządek

  • Link do komentarza tępićPOzarazę poniedziałek, 09 maja 2016 19:51 napisane przez tępićPOzarazę

    Ciekawe ile czasu zajmie platformianym włodarzom dojście do wniosku ,że strefa płatnego parkowania zabiła handel w centrum miasta a co za tym idzie ciągle dobija dogorywujące małe lokalne firmy. Niech PiS zrobi z tym wreszcie porządek, by zadbać o lokalną rację stanu bo niedługo Gniezno będzie miastem widmem.

  • Link do komentarza klientka niedziela, 08 maja 2016 23:05 napisane przez klientka

    Panie "Kolego" Jeżeli pan chce mieć "trochę życia" to niech Pan już dzisiaj zamknie ten interes, bo z komentarza wynika, że nie nadaje się pan do niczego. I potem się dziwicie, że klienci walą do galerii, bo tam do wieczora można robić zakupy!

  • Link do komentarza dobra rada niedziela, 08 maja 2016 11:44 napisane przez dobra rada

    Popieram "koleżkę". Sklepy w mieście powinny być czynne co najmniej do 20:00, co zresztą postuluję w moim poście. Obroty się na pewno zwiększą, ale także w sobotnie popołudnia sklepy powinny stać otworem. Ale jak widać to SOS nie ma żadnych pomysłów dla swoich członków tylko kieruje żądania do innych. Oni mentalnie nadal tkwią w głębokiej komunie!

  • Link do komentarza Kolega niedziela, 08 maja 2016 10:00 napisane przez Kolega

    Może koleżanka sama posiedzi sobie za ladą trochę dłużej. Każdy chcę mieć też życie rodzinne.

  • Link do komentarza koleżka niedziela, 08 maja 2016 08:31 napisane przez koleżka

    naprawdę sposób na sobotnią strefę oraz na tę w pozostałe dni jest przechytrzyć ją, czyli otwierać później - w czasie kiedy sklepy w mieście są otwarte, większość z nas jest w pracy, kiedy ją kończymy, jedziemy do domu, odbieramy dzieci ze szkół, podajemy obiad, zaliczamy popołudniową sjestę i wtedy nabieramy sił na zakupy, dowiadujemy się, że dziecko coś potrzebuje do szkoły na jutro i ruszamy na zakupy, a gdzie ..... do galerii, bo ok. 18 nie ma sensu jechać do miasta!! A wystarczy, że sklepy w mieście byłyby czynne do 19 w zwykłe dni, w te nieszczęsne soboty nawet 16, i wtedy zobaczylibyście i zrozumielibyście co to jest OBUDZIĆ GNIEZNO!! takie działanie oczywiście wymaga pewnej solidarności, wspólnego działania, ale wy tego nie zrobicie, jesteście za .... a to takie proste, nie wiem dlaczego wszyscy w mieście zamykają równo o 18 i 14!! Kto to wymyślił???

  • Link do komentarza jeszcze klient sobota, 07 maja 2016 18:17 napisane przez jeszcze klient

    Wystarczy, ze mieszkańcy centrum zaparkują swoimi pojazdami wokół swoich domów i do miasta nikt z zewnątrz już nie dojedzie. I taki będzie efekt działania gnieźnieńskich władz. A krzyczący dzisiaj kupcy naprawdę niech zwijają manatki.

  • Link do komentarza dobra rada piątek, 06 maja 2016 13:59 napisane przez dobra rada

    Jedynym obiektywnym kryterium spadku obrotów są kontrole i obserwacja działalności handlowej przez Urząd Skarbowy oraz faktury za zakup towaru dla sklepu. Źadne inne badania i gadania to czcze słowa. No i także potrzebna jest zmiana wizerunku sklepów, witryn sklepowych, zachowania ekspedientek i godzin handlu. Jak tak narzekacie to dlaczego nie macie czynnych sklepów w soboty do 18:00? Po 14:00 nie ma strefy, to jak tak jesteście w tym handlowaniu dobrzy, to w te sobotnie popołudnia klienci Was wykupią nawet z regałami :-)))

  • Link do komentarza córka piątek, 06 maja 2016 06:53 napisane przez córka

    matka widać za mało kupujesz w tym centrum jak im obroty spadły o 40% ale co tu się dziwić jak więcej płacisz za parkowanie to na zakupy już nie starczy

  • Link do komentarza Maria piątek, 06 maja 2016 06:44 napisane przez Maria

    Ktoś tu pisze że te soboty płatne to z jakiejś ustawy z 1985 roku ale ja nie pamiętam żeby w tamtych czasach ani też za Kowalskiego takie soboty były płatne. Ktoś tu wypisał wyroki sądów które podają że płacenie za soboty jest niesłuszne. Teraz soboty są płatne w Gnieźnie i mamy rozumieć że od 1985 roku są przepisy i nikt się na tym nie znał i sądy też się nie znają za to władze Gniezna się na tym znają ?

  • Link do komentarza matka czwartek, 05 maja 2016 21:23 napisane przez matka

    Od czasu wprowadzania strefy kupuję w zasadzie w centrum tylko w soboty, bo teraz mogę bez przeszkód zaparkować na czas zakupów szczególnie na targu. Polubiłam te sobotnie wyprawy co centrum i żywię nadzieję, ze już tak zostanie.

  • Link do komentarza ojciec czwartek, 05 maja 2016 20:13 napisane przez ojciec

    Od czasu powstania tej nowej strefy z nowymi cenami odpuściłem sobie sobotnie zakupy na targu i w zasadzie uznałem że zakupy warzyw i owoców w markecie z darmowym parkingiem są o wiele wygodniejsze i tańsze

  • Link do komentarza Barbara czwartek, 05 maja 2016 19:23 napisane przez Barbara

    Basia, po pierwsze w necie się nie krzyczy i naucz się pisać kulturalnie małymi literami. Po drugie ja mam trzy sklepy w mieście i zauważyłam, że wzrosły mi obroty właśnie w soboty. Jestem zadowolona, bo wszyscy twierdzą, że jest łatwiej zaparkować. Cofnięcie tej strefy w soboty spowoduje ponowny bałagan, kierowcy będą jeździć w kółko w poszukiwaniu wolnego miejsca i odjadą z kwitkiem. No i jeżeli prezydent ustąpi, to znaczy, że nie powinien dalej zarządzać miastem. On juź dawno powinien wystąpić z czymś w rodzaju orędzia do mieszkańców i rzeczowo, z kulturą wyjaśnić wszystkie aspekty takiej organizacji ruchu.

  • Link do komentarza Basia czwartek, 05 maja 2016 17:38 napisane przez Basia

    MAM GABINET W CENTRUM I TO JEST MASAKRA JEŚLI CHODZI O MIEJSCA PARKINGOWE NIC SIĘ NIE POLEPSZYŁO WRĘCZ ODWROTNIE.TO MIASTO TO JAKIŚ BRUDNY KOSZMAR. WŁAŚNIE W NAJBLIŻSZYM MIESIĄCU PRZENOSZĘ DZIAŁALNOŚĆ NA OSIEDLE TAM NIE MA PROBLEMU Z MIEJSCA PARKINSONA I JEST SAMOWYSTARCZALNE MAJA TARG, ROSMANA, PEPKO, PIEKARNIE I INNE. DO DOMU BĘDĘ WRACAĆ OBWODNICĄ ABY PRZEZ TE KOSZMARNE MIASTO NIE PRZEJEZDAC. CAŁA PRAWDA O NASZYM MIEŚCIE TO BRUD I JEST NIEDOSTĘPNE .

  • Link do komentarza ajwenhoł czwartek, 05 maja 2016 15:14 napisane przez ajwenhoł

    Panowie bo nerwicy dostaniecie. Tutaj nikt nie kwestionuje wygranej Budasza . Natomiast to że został wybrany przez 22,13% uprawnionych do głosowania pozostaje faktem i nic tego nie zmieni.

  • Link do komentarza fejsmazy czwartek, 05 maja 2016 15:03 napisane przez fejsmazy

    amen popatrz że Komorowski też był pewien swego a tu ci niespodzianka wyskoczyła, zapamiętaj że pozostało jeszcze 77,87% i wśród nich jest sporo tych co nie poszli , dlaczego nie poszli tego nie wiemy, może kandydaci im nie pasowali , poczekamy i zobaczymy co będzie za 2 lata i 6 miesięcy

  • Link do komentarza stary wiarus czwartek, 05 maja 2016 14:38 napisane przez stary wiarus

    Wyborca niech przeczyta ordynację wyborczą, a potem niech się wymądrza. Budasz wygrał wolą większości, którzy poszli do głosowania. Jeżeli tego ktoś nie pojmuje i pisze, że do wyborów poszła mniejszość uprawnionych do głosowania i dlatego nie wybrała go większość gnieźnian, no to jak tu z takim lemingiem dyskutować o przepisach prawa, ustawach i wyrokach.

  • Link do komentarza amen czwartek, 05 maja 2016 12:10 napisane przez amen

    Ad wyborca-demokracja jest demokracją i nie ma znaczenia liczba wyborców. Widocznie ci, którzy nie poszli do wyborów losy miasta złożyli w ręce tych, co zagłosowali i proszę mi tu nie wyjeżdżać z procentami.I Budasz wygrał wolą większości nawet wygrałby, gdyby do wyborów poszło kilka osób i na niego byłby choć 1 głos oddany więcej. Trudno to niektórym przełknąc, mnie-przyznam teź-ale szanuję wyniki wyborów. A co do odbijania tej piłeczki z wyrokami, to śmieszą mnie głosy tych, którzy mimo wykładania przez ustawodawcę kawy na ławę, którą jest w stanie zrozumieć każdy przedszkolak, maniacy przeciwnej strony upierają się jak przysłowiowe osły. SOBOTY SĄ DNIAMI ROBOCZYMI

  • Link do komentarza EagleEye czwartek, 05 maja 2016 10:44 napisane przez EagleEye

    Powiem to tak jak czytam komentarze ''za'' i przeciw'' to dochodzę do wniosku ze obie strony mają racje i nie da się pogodzić przeciwności.

    Co do płacenia w soboty napisałem już wcześniej 1 zł za godzinę czy to strefa A,B czy C i auta ''out'' z identyfikatorami mieszkańca i abonamenty z strefy ''A'' tak jak miało to być zgodnie z uchwała rady miasta a nie kombinowanie chwile przed startem strefy przez prezydenta

startpoprz.1234nast.koniec

Skomentuj

W związku z dbałością o poziom komentarzy, prowadzona jest ich moderacja. Wpisy wulgarne, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane CAPS LOCKIEM), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Ponadto prosimy nie umieszczać wklejonych obszernych tekstów, pochodzących z innych stron, do których to treści komentujący nie posiadają praw autorskich. Ponadto nie są dopuszczane komentarze zawierające linki do serwisów, prowadzonych przez wydawców innych lokalnych portali.

Ostatnio dodane