Jesteś tutaj:Gospodarka Targowisko przy ul. Wyszyńskiego doczeka się przemiany
czwartek, 22 kwietnia 2021 10:59

Targowisko przy ul. Wyszyńskiego doczeka się przemiany

 
Targowisko przy ul. Wyszyńskiego doczeka się przemiany wizualizacja nowej hali targowej

W ciągu najbliższych dwóch lat teren targowiska, mieszczącego się przy ul. Wyszyńskiego, ma zostać przebudowany i tym samym zyskać na atrakcyjności.

Prawdopodobnie koniec 2022 roku mieszkańcy centrum zyskają przebudowane targowisko przy ul. Wyszyńskiego. Miasto Gniezno przystępuje do planowanej inwestycji.

- Te stragany, domki, budki, kontenery - bo różnie to ludzie nazywają, po części stanowią własność osób fizycznych, a po części Miasta Gniezna. Myślę, że wiele osób nie chce tam chodzić ze względu na to, że wygląd jest obskurny niestety. Chcemy to zmienić, jako Miasto, chcemy przywrócić piękną funkcję prawdziwego targowiska, a właściwie hali targowej. Dlatego przystępujemy do prac z rewitalizacją tego obszaru i postawieniem hali targowej - przekazał prezydent Tomasz Budasz.

Na początek nastąpi podział terenu - cały obszar od parkingu przy supermarkecie do kamienicy przy ul. Wyszyńskiego sąsiadującej z parkingiem zostanie okrojony. Hala targowa wraz z parkingiem mieszczącym się na jej tyłach, pobudowana zostanie od strony ul. Wyszyńskiego. Teren po dawnej harcówce, gdzie obecnie jest parking, ma zostać przeznaczony pod budownictwo wielorodzinne i zostanie sprzedany. 

- Na początku tygodnia powiadomiłem osoby handlujące na tym targowisku o spotkaniu i taki termin mamy wyznaczony. Już dzisiaj mam dość pozytywny oddźwięk od osób, które tam handlują, że również są zainteresowane rewitalizacją tego terenu. Spotykamy się w tym tygodniu, mam nadzieję iż będziemy mogli rozmawiać o szczegółach - mówił prezydent. Planuje się, że koszt wynajmu boksów ma być podobny do tego, jaki płacą obecnie handlujący. 

Hala ma być konstrukcji lekkiej, umożliwiającej swobodny podział na około 25 boksów. Pierwszeństwo w ich wynajęciu będą mieli obecni najemcy na targowisku. Co też ważne - w trakcie budowy hali ma jednocześnie być dalej umożliwiona sprzedaż obecnych handlowców. Obiekt ma zostać wybudowany w trybie "zaprojektuj i wybuduj": - Powinniśmy na koniec tego roku wybrać projektanta, wykonawcę i pierwsze prace porządkowe oraz z rozpoczęciem rozbudowy przewidujemy na przełom marca i kwietnia przyszłego roku - informował prezydent. Koszt inwestycji ma wynieść 2,5 miliona złotych. Obiekt w razie konieczności, gdyby nie było zainteresowania handlem, będzie można wykorzystać na inne cele.

26 komentarzy

  • Link do komentarza budowlaniec czwartek, 06 maja 2021 22:15 napisane przez budowlaniec

    Szymonie ale ta hala targowa wcale nie zostanie wybudowana za 2,5 miliona. Koszt jej budowy i wyposażenia jest mocno nie doszacowany. Znając koszty budowy podobnych obiektów w Polsce mogę bez wielkiej pomyłki powiedzieć, że budowa tej hali będzie kosztowała nie 2,5 miliona złotych ale ponad 6 milionów złotych. Z prostego powodu. Bo koszty robocizny są obecnie bardzo ale to bardzo wysokie.

  • Link do komentarza Szymon Zieliński środa, 05 maja 2021 08:21 napisane przez Szymon Zieliński

    Targowisko na Rynku Łazarskim w Poznaniu to zupełnie inna bajka i rzeczywistość. A tak technicznie - dach będzie ze specjalnych membran wypełnianych powietrzem, które faktycznie mogą wyglądać jak szkło. Druga sprawa - nie będzie tam podziemnego parkingu. Tylko miejsca naziemne wokół całego placu. No i cała inwestycja to rząd kilkudziesięciu milionów złotych a nie 2,5 jak tutaj. Natomiast pytanie zasadnicze jakie się nasuwa to czy tutaj przy Wyszyńskiego to targowisko ma w ogóle rację bytu? Skoro na pl. Piłsudskiego są wolne stragany, boksy, a tutaj jest garstka handlujących to jaki sens ma to targowisko? Jeżeli tak bardzo (podobno) brakuje miejsc postojowych w okolicach centrum to lepiej ten teren całkowicie przeznaczyć na buforowy parking z elementami zieleni i małej architektury, a reszta handlarzy niech przeniesie się na duży plac.

  • Link do komentarza czytelnik wtorek, 04 maja 2021 19:59 napisane przez czytelnik

    ad. avalon - absolutnie ma Pan rację. To targowisko było na tamte czasy pewnym ucywilizowaniem handlu dla handlarzy z Ukrainy. Dzisiaj w tym miejscu NIE POTRZEBA żadnego kolejnego miejsca handlowego. Przecież wokół tam jest kilka mega sklepów, więc żaden kolejny blaszak nie jest w tym miejscu potrzebny! Radni i prezydenci Gniezna, opamiętajcie się, czy naprawdę nie widzicie, ze w tym miejscu nie ma potrzeby żadnego targowiska? Jeżeli już, to najbliżej w okolicy ul. Paczkowskiego, albo nawet dalej - w okolicy PKO przy Staszica, ale na miłość boską nie na Wyszyńskiego! Ktoś tu napisał o takim targowisku mobilnym sprzedaży z samochodów specjalnie przystosowanych. Jest to idea jak najbardziej słuszna. No, ale chłopy rządzące naszym miastem nie mają pojęcia o zakupach, o targowaniu się na targowiskach, a szczytem ich możliwości architektonicznych jest jak widać postawienie blaszaka w miejscu, gdzie w ogóle nie jest potrzebny żaden kolejny handel.

  • Link do komentarza Marek  ZYGMUNT wtorek, 04 maja 2021 12:03 napisane przez Marek ZYGMUNT

    Proszę zobaczyć jakie nowoczesne ale jednoczesnie tradycyjne targowisko powstanie w Poznaniu na Łazarzu. Całe pod szklanym dachem !!!!. I oczywiście z parkingiem podziemnym. https://www.poznan.pl/mim/info/news/rynek-lazarski-targowisko-w-nowym-miejscu,146055.html . Czy identycznego , szklanego obiektu nie mogłyby władze Gniezna zbudować przy ulicy Wyszyńskiego ? Taki tradycyjny obiekt zapewne został by przychylniej przyjęty niż kolejna, blaszana hala w centrum miasta. Projekt już jest gotowy. wystarczy od autorów odkupić tą dokumentacje za połowę ceny jaką zapłaciły za niego władze Poznania.

  • Link do komentarza szofer poniedziałek, 03 maja 2021 20:47 napisane przez szofer

    Ludzie, do kogo wy wnioskujecie o piętrowy parking w Gnieźnie? Do Budasza, który na temat parkowania w ogóle nie ma zielonego pojęcia???

  • Link do komentarza avalon poniedziałek, 03 maja 2021 16:30 napisane przez avalon

    To targowisko na Wyszyńskiego powstało przez przypadek, jako tymczasowe.
    W 1991 roku przebudowywano plac targowy na 21 Stycznia, handlowcy zostali przeniesieni na kilka miesięcy na betonowy plac pełniący wcześniej chyba funkcję boiska lub lodowiska przy ZHP.
    Po remoncie placu 21 Stycznia do Polski zaczęli przyjeżdżać handlowcy z upadłego ZSRR, trafili też do Gniezna. Miasto i inni handlujący nie chcieli żeby sowieci handlowali razem z Polakami na jednym placu, tym bardziej że plac 21 stycznia służył sprzedaży owoców, warzyw, kwiatów i w nieco mniejszym stopniu odzieży i brakowało na nim miejsca.
    Sowieci zostali ulokowani na prowizorycznym targowisku przy Wyszyńskiego, stąd nazwa "ruski targ".
    Po kilku latach (jeszcze w połowie lat 90) gdy proporcje ekonomiczne zaczęły się odwracać handlowcy ze wschodu zaczęli opuszczać Polskę. U nich sytuacja ekonomiczna zaczynała się polepszać (szczególnie po 2000 roku) a u nas trwa stagnacja i upadek lokalnego handlu. Przestało im się opłacać tu po cokolwiek przyjeżdżać.
    Prowizoryczny plac targowy na Wyszyńskiego zajęli Polacy handlujący chińską odzieżą i niemiecką chemią. Z roku na rok było ich coraz mniej a "ruski targ" zaczął przypominać plener filmu wojennego o Sarajewie albo Groznym. I tak jest do dzisiaj.

    Czy jest zapotrzebowanie na targowisko w tym miejscu? Kiedyś było, ok. Ale pytanie brzmi - czy teraz jest potrzebne?
    Na Placu 21 Stycznia cześć straganów jest nieużywana, spora cześć placu jest pusta. Aktywnych handlowców można przenieść w jedno miejsce.
    Polski handel zanika niszczony przez koncerny kupujące kolejne rządy które dają im możliwości do przejmowania całego handlu w tym kraju.
    Ludzi ubywa a powierzchnia sklepów zagranicznych sieci stale rośnie. Klientów i pieniędzy na rynku nie przybywa, muszą więc ginąć kolejne lokalne sklepy i stragany.
    Za kilka, kilkanaście lat nie będzie potrzebne żadne targowisko, nie będzie chętnych na wynajem straganu nie nie będzie chętnych do kupowania na tych straganach...

    Przed wojną w Gnieźnie mieszkało 32 tysiące ludzi głównie w rejonie dzisiejszego Starego Miasta. Dzisiejsze Gniezno wyludnia się w coraz szybszym tempie i jest zamieszkane przez nieco ponad 60 tysięcy osób, głównie poza centrum które staje się ruina. Po co dwa duże targowiska w najszybciej wyludniającym się rejonie miasta?

    Na miejscu zarządu miasta zastanowiłbym się nad zasadnością utrzymywania tego tymczasowego, prowizorycznego targowiska.
    Ile osób tam handluje? Ilu jest w stanie oświadczyć, że będą kontynuować taką działalność w następnych 10 latach? Czy ktoś robił chociaż ankietę wśród najemców na jedynym i drugim targowisku?
    Możliwe że już teraz wszyscy zmieszczą się w jednym miejscu.

  • Link do komentarza Weronika poniedziałek, 03 maja 2021 16:21 napisane przez Weronika

    A właściwie po co ta hala targowa ? Po co ludziom mydlić oczy , że niby chodzi o dobro społeczeństwa?
    Każcie zbudować deweloperowi od razu nie dwa, ale cztery bloki i już. Po co się prezydencie certolisz ? Niech deweloperzy zarabiają . I nie tylko oni ! Przecież i tak wszyscy wiedzą, że w Gnieźnie można wszystko załatwić jak

  • Link do komentarza wnerwiony poniedziałek, 03 maja 2021 12:23 napisane przez wnerwiony

    @Sli Dwa lata temu po 26 latach użytkowania samochodu zacząłem chodzić pieszo i jeździć autobusami MPK.Zapewniam cię,że żyje mi się dużo spokojniej z tego powodu.
    @Marek Ja uciekłem od samochodu.

  • Link do komentarza urzędas poniedziałek, 03 maja 2021 11:56 napisane przez urzędas

    Budasz przejdzie do historii Gniezna jako budowniczy blaszaków w centrum miasta, niepotrzebnego kolejnego piątego (sic!) cmentarza w ostatniej najpiękniejszej okolicy w granicach miasta, porozstawiania w brudnym i zaniedbanym mieście potworków zwanych królikami i innymi bzdurami, które ani nie upiększają miasta, nie nadają mu żadnego klimatu, a tylko ośmieszają władze, które nie mają zielonego pojęcia o estetyce. Panie Prezydencie, niech się pan opamięta i zacznie myśleć tak, jak władze innych miast, niech Pan pojedzie nawet na delegację służbową i popatrzy, jak może wyglądać czyste, zadbane miasto! A co na ten blaszak mówi konserwator zabytków? Naprawdę pozwala na takie niepotrzebne brzydactwo w centrum? Na co to komu i po co? Gnieznu potrzebne jest targowisko, a nie jakieś kolejne dziwactwo. Czy Pan nie wie, że oprócz tradycyjnych targowisk w europejskich miastach są takie place, na które w określone dni zjeżdżają wytwórcy i drobni kupcy samochodami typu transporter wystawiającymi z boku auta ladę i sprzedają swoje wyroby wprost z czystego, zadbanego i sanitarnie dopuszczonego do handlu samochodu? Niech Pan pojedzie do miast partnerskich, tam może się Pan nauczyć porządku i przenieść dobre wzory na teren Gniezna! Miejsce dla takich handlowych pojazdów mogłoby być w określone dni tygodnia właśnie na Roosevelta, w inne dni np. bliżej Budowlanych, a w pozostałe np. bliżej kościoła Bogumiła. Wszyscy będą Pana chwalić za ten pomysł, a nie za blaszak, który w tej okolicy będzie kolejnym szóstym albo nawet siódmym mega sklepem.

  • Link do komentarza Marek wtorek, 27 kwietnia 2021 17:56 napisane przez Marek

    Ej wnerwiony. Od samochodów już się nie ucieknie. Mają je już nie tylko żony ale nawet pełnoletnie dzieci. A jak już te samochody są, to się nimi jeździ. Ale nie wszystkie samochody muszą wjeżdżać do centrum Gniezna. Wystarczyłoby żeby do centrum wjeżdżały wyłącznie miejskie autobusy i to najlepiej już wyłącznie elektryczne.

  • Link do komentarza Sli wtorek, 27 kwietnia 2021 15:03 napisane przez Sli

    Wnerwiony Ty sam sobie pieszo chodź. Centrum umiera bo skoro nie ma gdzie zaparkować to ludzie tam nie zaglądają. Chcemy się rozwijać to budujmy parkingi podziemnie, albo naziemnie wielokondygnacyjne, jak najbliżej centrum, i z jak najniższymi opłatami. Dzisiaj ludzie nie mają czasu ani ochoty na piechotę biegać po mieście....

  • Link do komentarza wnerwiony wtorek, 27 kwietnia 2021 12:15 napisane przez wnerwiony

    Co wy macie z tymi parkingami? Sami "wielcy panowie" się znaleźli.Nie łaska chodzić pieszo lub korzystać z MPK?

  • Link do komentarza Maro wtorek, 27 kwietnia 2021 07:32 napisane przez Maro

    Dla zwiększenia ruchu turystycznego PRZEZ MIASTO także na ulicy Wyszyńskiego powinien powstać parking dla autobusów turystycznych . może wtedy turyści zaczęli by zwiedzać Gniezno od kościoła świętego Michała. a potem mogli by robić sobie zdjęcia przed pięknym choć jeszcze nie odnowionym budynkiem dawnej przychodni zdrowia na Dąbrówki. Dalej turyści przeszli by do kościoła ojców Franciszkanów i dopiero na końcu do Katedry gnieźnieńskiej. A potem to już tylko obiad i nocleg w jednym z gnieźnieńskich hoteli. I dzięki temu pozostali by w Gnieźnie dłużej niż 3 godziny.

  • Link do komentarza zw37 niedziela, 25 kwietnia 2021 16:19 napisane przez zw37

    Lepszym pomysłem by było zrobić tutaj 3 piętrowy parking. Miejsca parkngowego tu w cntrum jest jak na lekarstwo. Coś zrobić z tym miejscem to racja. Bo jak na miasto turystyczne to to wygląda okropnie i do tego jeszcze w centrum takie coś... Gdzie ludzie z urzędu mają oczy i głowe to ja nie wiem...

  • Link do komentarza mieszkaniec niedziela, 25 kwietnia 2021 12:41 napisane przez mieszkaniec

    Przecież to zaprzeczenie idei targowiska! Kolejna dziwna galeria. Czy gnieźnieńskie władze nie wiedzą, jak powinno wyglądać typowe miejskie targowisko? Wystarczy zajrzeć do państw sąsiadujących przez miedzę z Polską, by zobaczyć co to jest targowisko! A oni kolejny blaszak stawiają w centrum miasta! A gdzie babcia z ogródka będzie sprzedawała koperek i pietruszkę? Znowu będą okupowane murki, jak za króla Cwieczka!

  • Link do komentarza Bekon sobota, 24 kwietnia 2021 19:32 napisane przez Bekon

    Takie klimatyczne Targowiska o których piszecie nie powinny powstawać w centrum miasta, ale na obrzeżach - wtedy producent (na Wyszyńskiego są głównie ciuchy) może handlować z samochodu, przyczepki, gruntu czy stołu. Ale nie w centrum. Uważam, że hala to dobry pomysł.

  • Link do komentarza Edward sobota, 24 kwietnia 2021 12:15 napisane przez Edward

    Nawet miejsca na zadaszenie dla osób oczekujących na przystanku na miejski autobus nasi miejscy planiści nie zostawili. Boki zrywać jakich to w Gnieźnie mamy planistów . E co ja się pytam jakich mamy planistów? Przecież Jaki prezydent tacy planiści ! Głupi jestem , że jeszcze się dziwię.

  • Link do komentarza Dawi piątek, 23 kwietnia 2021 20:46 napisane przez Dawi

    Jak dla mnie to troszkę zmarnowana powierzchnia gruntu. Nie lepiej byłoby tam postawić piętrowy budynek; na parterze sklepiki, stoiska, stragany coś na wzór pasażu jagiellońskiego, a na piętrze biura, usługi itp.? Zgodzę się też z Obserwatorem, targowisko to specyficzny klimat niemający nic wspólnego z na siłę odszykowanymi boxami.

  • Link do komentarza Ja piątek, 23 kwietnia 2021 15:40 napisane przez Ja

    Parking podziemny by się tam przydał

  • Link do komentarza Beata piątek, 23 kwietnia 2021 07:24 napisane przez Beata

    Wojciechu . Tam przede wszystkim bloki maja postać ! Jak Nie wiesz o co chodzi to zapewne chodzi o pieniądze dla jakiegoś budowlańca co buduje i sprzedaje mieszkania. To targowisko to bzdet ! Jak by chcieli targowisko pod dachem, to by kupili pawilon po Piotrze i Pawle, który już od kilku lat świeci pustkami . A można by go identycznie urządzić jak ten na Winiarach !

startpoprz.12nast.koniec

Skomentuj

W związku z dbałością o poziom komentarzy, prowadzona jest ich moderacja. Wpisy wulgarne, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane CAPS LOCKIEM), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Ponadto prosimy nie umieszczać wklejonych obszernych tekstów, pochodzących z innych stron, do których to treści komentujący nie posiadają praw autorskich. Ponadto nie są dopuszczane komentarze zawierające linki do serwisów, prowadzonych przez wydawców innych lokalnych portali.

Ostatnio dodane