piątek, 06 lipca 2018 13:39

Zgoda wyrażona - na Winiarach może powstać kolejny parking

 
Zgoda wyrażona - na Winiarach może powstać kolejny parking fot. Rafał Wichniewicz

Radni zaaprobowali pomysł dzierżawy terenu położonego między osiedlem Kazimierza Wielkiego a ul. Gdańską. Docelowo miałby tu powstać parking na 60 samochodów, a w przyszłości nawet na 120 pojazdów.

W chwili obecnej mieszkańcy ww. osiedla, podobnie zresztą jak każdego innego z zabudową wielorodzinną, mają kłopot z pozostawieniem pojazdu w miarę bliskiej odległości od własnego domu. Problem zastawiania chodników, dróg przeciwpożarowych czy trawników nie jest nowy, ale jest szansa iż w wkrótce we wspomnianej części Winiar sytuacja będzie mogła ulec poprawie.

W trakcie ubiegłotygodniowej sesji, radni miejscy wyrazili zgodę na dzierżawę w trybie bezprzetargowym nieruchomości położonej przy ul. Gdańskiej. Mowa o działce, którą w znacznej części stanowi pas zieleni po zachodniej stronie ul. Gdańskiej, między Rondem Winiary a skrzyżowaniem koło kościoła. Powierzchnia działki wynosi 1,5667 hektara, ale nie cały ten teren ma zostać początkowo zagospodarowany.

Jak przekazano w trakcie ww. posiedzenia, w pierwszym etapie przy ul. Gdańskiej ma powstać 60 miejsc parkingowych, choć projekt przewiduje powstanie w przyszłości także kolejnych 60 - w sumie 120. Dostęp na parking możliwy ma być z ul. Biskupińskiej i ul. Gdańskiej. Podmiotem, planującym realizację tego przedsięwzięcia (czas wykonania póki co nie jest znany), jest Gnieźnieńska Spółdzielnia Mieszkaniowa.

18 komentarzy

  • Link do komentarza czytelnik 2 poniedziałek, 09 lipca 2018 11:03 napisane przez czytelnik 2

    Zenon żyjemy w XXI wieku a nie średniowieczu, teraz winno budować parkingi podziemne. Z komentarzy wynika iż spółdzielnia z prezesem ZK wybuduje parking na ziemi UM (prezydent Budasz), co z podatkiem ? Czy członkowie spółdzielni będą płacić podatek od nieruchomości do UM prezydentowi Budaszowi a może Budasz jako prezydent będzie dzierżawił ziemię Spółdzielni Mieszkaniowej jeżeli tak czy siak to ja się pytam za ile ???

    Trudno uwierzyć w te cyrki.

  • Link do komentarza Parq niedziela, 08 lipca 2018 21:47 napisane przez Parq

    Avalon pisze, że jest kilkanaście razy w roku w Gnieźnie a od jego komentarzy roi się pod ogromną ilością info na gniezno 24. To jakiś ewenement - człowiek obcy dla miasta a piszący niebotyczne elaboraty z troski o dobro naszego Gniezna. No niesamowite... Proponuję żeby Ci wszyscy klakierzy, którzy tak chwalą jego koment.zaprosili Go chociaż na jakiś obiad za ten poświęcony Nam- swój ceny czas.

  • Link do komentarza Irek niedziela, 08 lipca 2018 20:52 napisane przez Irek

    @Jerzy - to nie jest tak że nie ktoś nie chce parkingów, problemem w Gnieźnie są rozwiązania komunikacyjne oraz doraźne parkowanie w centrum miasta.

  • Link do komentarza Zenon niedziela, 08 lipca 2018 18:12 napisane przez Zenon

    Czytelnik. Przeszedłeś sam siebie. Nie podoba ci się parking na otwartym powietrzu. Może jeszcze chcesz zadaszenia malkontencie. Co by nie zaproponować wszystko obsmiejecie. Żal mi was wieczni niezadowoleni.

  • Link do komentarza Winiary niedziela, 08 lipca 2018 13:34 napisane przez Winiary

    Avalon - popieram w 100 % Twoje wpisy. Miasto powinno się rozwijać, a włodarze myśleć przyszłościowo. Rozwiązaniem na utrudnienia komunikacyjne są drogi dwupasmowe (Ww. ul.Gdańska). Obecnie na Winiarach obserwuję anarchię w parkowaniu pojazdów. Samochody pozostawiane są w każdym wolnym miejscu, trawnikach, skrzyżowaniach i chodnikach. Nikt nie potrafi zagospodarować wolnych przestrzeni między blokami. Może to wynika z podziału działek, a może z lenistwa Spółdzielni. Warto już dzisiaj pomyśleć o poprawie przejezdności ul. Gdańskiej bo za rok lub dwa będzie już za późno.

  • Link do komentarza czytelnik sobota, 07 lipca 2018 22:25 napisane przez czytelnik

    @Jerzy pozostaje mieć nadzieję, że drużyna Budasza z Kujawą wybuduje Tobie parking podziemny, bo o ile będzie to kolejna plaża dla samochodów, to śmiech na sali zostawić samochód 24h na słońcu ! Kolejny żenujący przedwyborczy spektakl.

    @avalon szacun za merytoryczne wypowiedzi.

  • Link do komentarza Jerzy sobota, 07 lipca 2018 15:48 napisane przez Jerzy

    Napiszcie wprost, że nie chcecie tego parkingu, bo tak wynika z poniższych wpisów.
    Poza tym w tekście nie ma słowa o planowanej odpłatności za parking więc teoretyzowanie @spółdzielcy 2 to zwykłe jątrzenie, ale plota o jakoby płatnym parkingu poszła w świat - brawo za pierduszenie.
    Uważam, że mieszkańcy mają w głębokim poważaniu kto im parking zbuduje, istotne jest, że będą mieli gdzie w cywilizowany sposób pozostawić auto. Cywilizowanych parkingów osiedlowych brakuje wszędzie, choćby vis a vis hali sportowej na 1000 leciu, gdzie na klepisku przy blokach parkują setki aut. Mamy XXI wiek, a tam czas się zatrzymał dawno temu. Bladego pojęcia nie mam czyj jest teren, ale może czas na trochę cywilizacji..., o wrażeniach estetycznych nie wspomnę.
    Ludzie, mam wrażenie że części ludzi komentujących naprawdę nadchodzące wybory się na głowę rzuciły.

  • Link do komentarza avalon sobota, 07 lipca 2018 15:40 napisane przez avalon

    Tak, jestem inzynierem ale pracuje w przemysle maszynowym, nie w Miejskiej Pracowni Urbanistycznej ;)

    Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego także tworzą inzynierowie.
    MPZP dla Winiar Północ w 2005 roku stworzyła Pracownia JAG z Puszczykowa a zespół autorski składał się z 3 osób z tytułami MGR INŻ., 2 osób z tytułem INŻ, 1 MGR i 1 osoba z tytułem TECH. BUD. - sądze więc że zespół projektowy miał wystarczające kompetencje do stworzenia tego planu.

    Dlaczego powstał taki planistyczny babol?
    Zespół tworzący MPZP opierał się na innym dokumencie - Studium Uwarunkowań i Kierunkow Zagospodarowania Przestrzennego (SUiKZP) z 1999 roku z późniejszymi zmianami, który powstał w Biurze Planowania Przestrzennego w Poznaniu przy Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim:

    https://cms-files.idcom-web.pl/sites/972/cms/szablony/21555/pliki/zal3_rysunek_studium_mgniezno.pdf

    Oczywiście zespół z Poznania nie narzucił żadnych rozwiązań, zebrano tylko w całość i skontrolowano pod względem zgodności z innymi dokumentami założenia planistyczne dotyczące studium które otrzymali w formie Uchwał od ówczesnej Rady Miejskiej z Gniezna,

    Jak widać, błędy popełnione w latach 90-tych XX wieku mają istotny wpływ na obecny bałagan przestrzenny. W niedalekiej przyszłości ten chaos doprowadzi do konfliktów społecznych. I nie będzie to pierwszy powazny konflikt w Gnieźnie. Wystarczy przypomnieć sobie spory i protesty związane z połaczeniem ulic Witkowskiej i Wrzesińskiej w efekcie którego powstanie szosa w lesie nie będąca częścią zadnego układu komunikacyjnego. Wystarczyło tą droge zbudować ok 1 km bardziej na południe, zeby spinała się z planowaną drogą zbiorczą na Pustachowie i zaplanować nową drogę z Jelonka przez Kawiary na Arkuszewo. Niestety - zamiast planowego działania zwyciężył niespójny z niczym projekt kawałka szosy w lesie.

    Wracając do Winiar.
    Gdańska docelowo powinna być przebudowana do standardu dwujezdniowej, czteropasmowej drogi zbiorczej z kilkoma dwupasmowymi rondami lub skrzyżowaniami z bezkolizyjnymi relacjami sterowanymi sygnalizacja świetlną - Żwirki Wigury, Winiary/Biskupińska, Biskupińska/Lednicka, planowana droga 4KD-Z, Pałucka/Pomowska i z Trasą Zjazdu Gnieźnieńskiego. Do tego obustronne chodniki i drogi rowerowe. Dawna DK5 po wybudowaniu S5 powinna stać się drogą gminną, więc miasto powinno przebudować skrzyżowanie Trasy Zjazdu Gn. i 3 Maja/Żwirki i Wigury do standardu dużego ronda. Obecnie TZG nie musi być już drogą bezkolizyjną, należy więc jak najlepiej wykorzystać tą droge do obsługi ruchu miejskiego.

    Parkingi? Sam mieszkam na dużym osiedlu (obecnie 32 tysiące mieszkańców) wybudowanym w latach 70 i 80. Wolne tereny zabudowują kolejnymi blokami, z okna widze nowy kompleks bloków z około 1500 mieszkaniami. Na mojej ulicy, w miejscu jedynego w okolicy parkingu osiedlowego, wybudowali urząd/instytucję obsługujacą kilka milionów mieszkańców całego województwa. Nie mamy gdzie parkować i nikogo to nie interesuje. Nie mamy takich zespołów garażowych jak na Winiarach w Gnieźnie a ostatnie parkingi strzeżone są sprzedawane deweloperom pod budowe kolejnych bloków. Straż miejska robi naloty bo auta parkują na skrzyżowaniach, chodnikach, przejsciach dla pieszych, trawnikach czy nawet na alejkach na sąsiednim skwerze. Nikogo to nie interesuje.
    Obszary zielone między blokami zamieniane sa przez kolejne wspólnoty w zamkniete parkingi i place zabaw tylko dla mieszkańców. Patrząc z mojej perspektywy stwierdzam, że na Winiarach bardzo łatwo można zaparkowac samochód. Nawet na Biskupińskiej buduja Wam kolejne parkingi, macie duże zespoły garaży. U mnie nie ma na to miejsca.
    Osiedle Kazimierza Wielkiego to zaledwie kilkanaście małych bloków, większość z nich ma od 2 do 4 klatek czyli od 20 do 40 mieszkań - to bardzo małe bloki. Moja ulica składa się z 14 bloków, każy ma 9 klatek i 120 mieszkań. Jedna ulica to 1680 mieszkań, przedszkole, gimnazjum, ośrodek pomocy, market Aldi, dwie przychodnie lekarskie no i ten nieszczęsny NFZ który generuje ogromny ruch na wąskich uliczkach. Na sąsiednich, najblizszych ulicach poza blokami mamy jeszcze duży szpital, Dom Pomocy Społecznej, trzy biedronki, Kaufland, Intermarche, McDonald, dwie stacje benzynowe, urząd skarbowy, całodobowe centrum likwidacji szkód PZU wraz z dużym regionalnym oddziałem, kilka dużych regionalnych oddziałów banków, kilka szkół. Jeden kwartał na tym oddalonym o kilka kilometrów od centrum osiedlu ma chyba więcej instytucji i kilentów niż wszystkie instytucje w Gnieźnie. I musimy z tym żyć. Całe Kazimierza Wielkiego to chyba łącznie 1000 mieszkań, biedronka i szkoła.
    Uważam że macie bardzo dużo miejsca na budowę małych parkingów miedzy blokami czy na uliczkach wewnętrznych. Dacie sobie rade :)

  • Link do komentarza emeryt sobota, 07 lipca 2018 13:41 napisane przez emeryt

    @ spółdzielca 2 właściciel gruntu !!! jest z automatu właścicielem nieruchomości na niej postawionej ..........z tego jednoznacznie wynika, że niejaki Z.K. budując parking na gruncie należącym do UM robi prezent Budaszowi ))) tak kręci się gnieźnieński cyrk

  • Link do komentarza Endrju sobota, 07 lipca 2018 12:11 napisane przez Endrju

    Gdy ówczesna władza budowala Winiary w latach 70 już wtedy myślała o dwupasmowej ulicy Gdańskiej (wtedy 22 lipca) czego dowodem jest przechodzący tamtędy cieplociag pod którym zostawiono miejsce na druga jezdnie. W wyniku zmian ustrojowych nie znalazły się na to fundusze i do dzisiaj jest jak jest.

  • Link do komentarza kierowca sobota, 07 lipca 2018 11:21 napisane przez kierowca

    Spółdzielco2- nie masz racji. Np.parkingi przy cmentarzach nie są dla mieszkanców albo dla zmarłych, bo przy nich sa parkingi tylko dla uczestników pogrzebow i odwiedzajacych groby. Fakt, że prezydent nie mysli i parking przy cm. Sw. Krzyza jest zastawiony od rana do wieczora pojazdami mieszkańcow z pobliskich ulic jest karygodny. Bo załozenie jest inne, a on, ani jego doradcy nie potrafią rozwiazac tego niezwykle prostego problemu. To swiafczy o niewydolnosci magistratu nie tylko w tym jednym zagadnieniu. Czas na zmiany,

  • Link do komentarza Saba piątek, 06 lipca 2018 23:49 napisane przez Saba

    @avalon jaka władza takie miasto. Ta koalicja PO-SLD duxskiem człowiekowi wychodzi. Ich lans jest żenujący.

  • Link do komentarza Ww piątek, 06 lipca 2018 22:50 napisane przez Ww

    Avalon Super Mozg@ ps pewnie to pomysl Pana Prezesa Spółdzielni w koncu wybory ida, nie!

  • Link do komentarza spółdzielca 2 piątek, 06 lipca 2018 22:24 napisane przez spółdzielca 2

    A ja dorzucę do tego ogródka Prezydenta Tomasza Budasza jeszcze jeden kamyczek. Jestem spółdzielcą. Jeszcze młodym. Ale to nie znaczy ze niemyślącym. I pytam się prezesa spółdzielni, nijakiego pana Kujawy.
    Jak to jest , że w centrum miasta, kolejne parkingi ( koło katedry, pod wiaduktem Solidarności , przy cmentarzu św Piotra i Pawła, czy przy cmentarzu św. Krzyża ) zostały wybudowane za pieniądze z budżetu Miasta Gniezna. A na osiedlu Kazimierza Wielkiego, na gruncie należącym do Miasta Gniezna, a nie do spółdzielni mieszkaniowej, my spółdzielcy, mamy wybudować sobie parking....................... sami ???????? I to za nasze spółdzielcze pieniądze ? Jak znam ciągoty do pieniędzy pana Kujawy, to zapewne bedzie to jeszcze na dodatek parking płatny !!!! A Miasto Gniezno wcześniej wymienione miejskie parkingi zbudowało, ale jako bezpłatne. Co tu jest grane?? Kto? Kogo ? Chce tutaj, znowu "oszwabić" ?? Czy to jest w ogóle zgodne z prawem? Czy jest zgodne z prawem, by nasze, spółdzielcze pieniądze, taki jeden powtórzę, jeden pan Kujawa, przeznaczał sobie na budowę czegoś, co nigdy nie bedzie nasze - spółdzielcze. Nie będzie, bo zostanie zbudowane, nie na naszym gruncie ?! Czy jest wśród czytających te wpisy choć jeden prawnik ? Czy mogę prosić o opinię prawną z podaniem konkretnego artykułu ustawy lub rozporządzenia, z podpisem pani/ pana prawnika, czy w wyżej opisanej sprawie jest wszystko ok ? Bo moim zdaniem, coś tu bardzo śmierdzi wielkim, mocno zakamuflowanym przekrętem przedwyborczym pana Kujawy. Czy to nie będzie nawet sprawa dla nowego gnieźnieńskiego , nieumoczonego jeszcze w klikę gnieźnieńską, prokuratora ?

  • Link do komentarza rozpaczony mieszkaniec piątek, 06 lipca 2018 21:52 napisane przez rozpaczony mieszkaniec

    avalon Widzę , że jesteś inżynierem, bo potrafisz myśleć do przodu. I to na kilkanaście lat w przód. Brawo !! . Podzielam Twój tok myślenia, a jednocześnie jestem przerażony bezmyślnością Prezydenta Budasza. . Ale cóż, już inni, wcześniej ocenili jego inteligencję. Ja nie będę już się nad nim pastwił. Bo szkoda mojego pisania. ale pytam się Gdzie jest nasz gnieźnieński wydział architektury i planowania ?? Gdzie są tamci inżynierowie i architekci ??? Czy oni są całkowicie ubezwłasnowolnieni ?? Czy on,i nie mają odwagi powiedzieć głośno tego, co każdy prosty człowiek dostrzega gołym okiem ? Jak tak bedzie pracował nasz magistrat, to nasze miasto nigdy nie będzie miastem przyszłości ale zawsze bedzie tylko goniło i goniło inne miasta. A tak na koniec pół żartem pół serio. Ale czy to miejskie stado królików, da się zaprząc do rydwanu, który pozwoli, te inne miasta (przygotowujące się zawsze planowo do nowych czasów) dogonić ? Wątpię !!

  • Link do komentarza Mieszkaniec piątek, 06 lipca 2018 21:29 napisane przez Mieszkaniec

    Moim zdaniem ul. Gdańska powinna być dwupasmowa. Już dzisiaj jej przepustowość jest słaba. Powstaje wiele punktów handlowych. A za chwilę powstaną nowe budynki wielorodzinne. Dlaczego w tym mieście nikt nie myśli perspektywicznie ?

  • Link do komentarza członek GSM piątek, 06 lipca 2018 20:48 napisane przez członek GSM

    Gnieźnieńska Spółdzielnia Mieszkaniowa łaski nie robi. Tylko wstyd, ze tak długo musieli czekać jej członkowie na realizację parkingu na tym osiedlu. prezes już od dawna nie widzi potrzeb, zatem wymiana na nową osobę, z nowymi pomysłami jest nieunikniona. No i za taaaakie pieniądze!

  • Link do komentarza avalon piątek, 06 lipca 2018 16:26 napisane przez avalon

    W Gnieźnie jestem kilkanaście razy w roku a na Winiarach może dwa razy w roku i tylko przejazdem, jednak zawsze drażniło mnie jedno - tzw ulica Gdańska. Nawet na powyższym zdjęciu widać, że przez 40 lat istnienia tego 16 tysięcznego osiedla główna droga to... zwykła wiejska szosa bez krawężników, pasów ruchu. Nic tam nie ma, nawet porządnego skrzyżowania.

    Dla porównania dwa przykłady - dwie główne ulice podobnych wielkością osiedli:

    https://goo.gl/maps/ac2QHC6MkJp

    https://goo.gl/maps/Cs7N9zByc252

    Dodatkowo dwa centralne skrzyżowania na tych samych osiedlach:

    https://goo.gl/maps/BhnTLsgDUdR2

    https://goo.gl/maps/E5yTWD1daK52

    Winiary i Rąbin to osiedla, które powstawały w tym samym okresie, czyli w latach 70 i 80 XX wieku.
    Oba osiedla liczą po 16-18 tysięcy mieszkańców i oba osiedla planowano jako znacznie większe. Miasta także są bardzo podobne wielkością 69 i 72 tysiące mieszkańców.

    Skąd więc taka przepaść?
    Jedyne co przychodzi mi do głowy to fakt, że ulica Niepodległości w Inowrocławiu od początku istnienia była tylko i aż zbiorczą ulica miejską, tylko i aż centralną ulicą osiedla a główne drogi tranzytowe są w innym miejscu. Ulica Gdańska to przez kilkadziesiąt lat droga krajowa nr 5 i międzynarodowa E83 ( E261), tylko przy okazji była to centralna ulica Winiar jako osiedla. Zarząd drogi krajowej miał więc w nosie Gniezno i jego osiedla. Plany budowy normalnej ulicy były ale wybudowano tylko estakady. Obecnie, po wybudowaniu dwujezdniowej drogi przy jeziorze i następnie drogi S5, Gdańska stała się ulica miejską.

    16 tysięcy mieszkańców to teoretycznie niewiele, jednak to także dwa miasta wielkości Witkowa skupione na niewielkim obszarze.
    Na Winiarach jest jednak nie tylko 5 osiedli ale znajduje się tam także największe w Gnieźnie skupisko różnych obiektów handlowych w których kupują mieszkańcy całego powiatu - wielu z nich jedzie tam właśnie Gdańską. Winiary to także obszar przemysłowy, Urząd Skarbowy i... kolejne, całkiem duże tereny inwestycyjne. Powstaną tam kolejne firmy, hurtownie, fabryki czy chociażby miejsca wypoczynku i sportu jak park trampolin. Najważniejsze jest jednak to, że na północ od osiedla Kazimierza Wielkiego powstaną kolejne osiedla mieszkaniowe. Na razie nikt nic tam nie buduje, ale w Gnieźnie kończą się tereny pod budownictwo wielorodzinne. Za kilka lat tereny przy Orzeszkowej zostaną zabudowane i deweloperzy będą szukać kolejnych miejsc - wybiorą Winiary Północ. Innej opcji nie ma.

    Poniżej MPZP dla tego obszaru:
    https://cms-files.idcom-web.pl/sites/972/cms/szablony/21050/pliki/mpzp048_grafika.pdf

    Powstanie więc tam kilka tysięcy mieszkań, czyli zamieszka tam kilkanaście tysięcy ludzi. Bedą nowe osiedla, centra handlowe, nowe firmy. Także poza granicami Gniezna tereny będą się urbanizować (Goślinowo, Pyszczyn, Łabiszynek, Wełnica itd.).

    MPZP dla osiedla Winiary Północ to jakiś smutny żart.
    Kilkunastotysięczne osiedle zostanie skomunikowane z miastem bardzo wąską ulicą Biskupińską przez ulicę Północną oraz z Gdańską przez planowaną drogę 4KD-Z. W mniej lub bardziej bezpośredni sposób cały ruch z Winiar nadal będzie obsługiwać ulica Gdańska.
    Z MPZP wynika, że pozostanie ona wąską, jednojezdniową uliczką...
    Sądzę że w ciągu najbliższej dekady ruch na ulicy Gdańskiej osiągnie jej maksymalną przepustowość. Inwestycje mieszkaniowe i gospodarcze w tym rejonie miasta będą na pewno duże jak na miasto tej wielkości, inwestycji drogowych nawet nikt nie planuje a teren zarezerwowany pod rozbudowę ulicy jest przeznaczany pod inne cele.

    Gratulacje dla gnieźnieńskiej MPU...

Skomentuj

W związku z dbałością o poziom komentarzy, prowadzona jest ich moderacja. Wpisy wulgarne, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane CAPS LOCKIEM), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Ponadto prosimy nie umieszczać wklejonych obszernych tekstów, pochodzących z innych stron, do których to treści komentujący nie posiadają praw autorskich. Ponadto nie są dopuszczane komentarze zawierające linki do serwisów, prowadzonych przez wydawców innych lokalnych portali.

Ostatnio dodane