czwartek, 26 kwietnia 2018 09:57

Miasto przejmie teren pod cmentarz komunalny

 
Miasto przejmie teren pod cmentarz komunalny archiwum redakcji

Wraca temat budowy miejskiego cmentarza komunalnego. Radni wyrazili zgodę na nieodpłatne przejęcie prawa własności dla terenu przy ul. Powstańców Wielkopolskich.

To pierwszy krok w kierunku powstania kolejnej nekropolii na terenie Gniezna. W maju ubiegłego roku jako pierwsi informowaliśmy, że Miasto Gniezno czyni starania w kierunku utworzenia własnego cmentarza komunalnego. Wówczas władze przekazały iż proces ten jest czasochłonny, ale już trwają działania w tym kierunku. W trakcie ostatniego posiedzenia Komisji Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska oraz Rady Miejskiej pojawiło się więcej informacji w tym temacie.

Na ubiegłotygodniowym posiedzeniu komisji, radni opiniowali uchwałę o woli przejęcia prawa własności nieruchomości, położonej przy ul. Powstańców Wielkopolskich. Teren ten, o powierzchni 4,5893 hektara, znajduje się tuż za ostatnimi zabudowaniami miejskimi w kierunku na Zdziechowę - W związku z korespondencją, trwającą już prawie cztery lata, została wydzielona działka, która nie budzi już wątpliwości, ponieważ wcześniej było tu przypisywane różne przeznaczenie terenu. Dla tego obszaru nie ma planu zagospodarowania przestrzennego, tylko jest studium i w związku z tym zazębiały się pewne funkcje dla pewnych działek. Przed trzema tygodniami rozmawialiśmy z dyrektorem poznańskiego oddziału Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa i mamy tutaj przyrzeczenie iż sprawa ruszy z miejsca i będziemy mogli nabyć ten teren pod cmentarz komunalny. Jesteśmy zdeterminowani do tego, żeby jeszcze w tej kadencji przygotować wstępną koncepcję takiego cmentarza i rzeczywiście ją zrealizować - przekazał wiceprezydent Jarosław Grobelny dodając iż sytuacja na niektórych cmentarzach parafialnych w ostatnim czasie uległa poprawie pod względem formalno-prawnym: - Należy stwierdzić iż tego miejsca na cmentarzach parafialnych wcale nie jest tak dużo, jakby to się wydawało. Jest zadaniem własnym gminy, by posiadać cmentarz komunalny i jesteśmy do tego przekonani i będziemy takowy tworzyć. Prace w zakresie koncepcji są bardzo zaawansowane i chcielibyśmy uzyskać także dalszy teren, zważywszy na to iż też jest on przeznaczony pod cmentarz. Wtedy będziemy mieli większe możliwości do jego prawidłowego zagospodarowania - dodał wiceprezydent.

Jak przekazano, pomimo iż na cele cmentarne planowana pierwotnie była cała duża działka o powierzchni około 17 hektarów, ale zdecydowano się na wydzielenie mniejszej, liczącej 4,5 hektara (jest to powierzchnia większa od cmentarza św. Krzyża). Jak przekazano, pozwoli to, jeśli zaistnieje taka potrzeba w przyszłości, ulokować na pozostałym, niewykorzystanym terenie np. działalność gospodarczą - z uwagi na to iż tereny inwestycyjne Miasta Gniezna są już praktycznie wyprzedane. 

- W tej chwili pracujemy nad koncepcją i trwają wyliczenia ilości zgonów i pochówków i na tej podstawie określone zostanie, jaka ilość miejsc jest potrzebna do chowania zmarłych dla funkcjonowania tego cmentarza przez określoną liczbę lat. Jeśli nie wykorzystamy tego terenu, to też możemy to oddać i będziemy mogli oddać w ciągu 10 lat. Miasto nie poniesie z tego powodu żadnych konsekwencji - przekazał Jarosław Grobleny. Jak dodał, Miasto zamierza jedynie zarządzać cmentarzem, a nie będzie prowadzić żadnych usług - w tym celu będą organizowane przetargi na realizację tego zadania przez podmioty zewnętrzne.

W trakcie komisji radny Ryszard Niemann jako jedyny zabrał szerszy głos w sprawie, stwierdzając iż Miasto ma obecnie inne potrzeby wydatkowe niż budowa cmentarza komunalnego. Niemniej opinia radnych dla projektu uchwały była pozytywna. Podobnie miało to miejsce na środowej sesji Rady Miasta, gdzie głosami większości przyjęto dokument głosami większości. Więcej informacji o planowanym cmentarzu poznamy zapewne w ciągu najbliższego półrocza.

46 komentarzy

  • Link do komentarza gnieźnianin czwartek, 10 maja 2018 07:06 napisane przez gnieźnianin

    Wczoraj tj. w środę 9 maja Zakład Zieleni Miejskiej w KOŃCU skosił metrowej wysokości zielsko na skarpie przed wejściem na cmentarz Piotra i Pawła. A reszta Gniezna? Kiedy w końcu zostaną skoszone wielkie trawy wzdłuż miejskich ulic ? Kiedy z tej naszej "wiochy" Budasz w końcu zrobi ---- Miasto Gniezno __

  • Link do komentarza czytelniczka wtorek, 08 maja 2018 09:35 napisane przez czytelniczka

    @ lokator- cmentarz we Lwowie to wyjątkowa nekropolia lokatorze. To pomniki będące w większosci dzielami sztuki i wykonane przez znanych artystów. Każdy taki pomnik mógłby stanowić oddzielny monument nawet w centrum miasta, niekoniecznie na cmentarzu. Gdzie masz takie choć jedno dzieło w Gnieźnie? No i niestety także i ten lwowski cmentarz ulega presji mijajacego upływu czasu, bowiem w wielu mogiłach są nowe pochówki i trwa rotacja, jak na każdych innych cmentarzach. Zresztą porównywanie nekropolii lwowskiej lub np. paryskiej do cmentarzy prowincjonalnego Gniezna jest zaiste na wyrost drogi komentatorze!

  • Link do komentarza zasłużony poniedziałek, 07 maja 2018 21:46 napisane przez zasłużony

    Czy można już dziś sobie wykupić miejsce ww Alejce Zasłużonych?

  • Link do komentarza lokator poniedziałek, 07 maja 2018 21:21 napisane przez lokator

    czytelnik. A widziałeś piękne cmentarze we Lwowie, w Wilnie czy w Krakowie ? Cmentarz potrafi być pięknym pomnikiem historii !

  • Link do komentarza czytelnik poniedziałek, 07 maja 2018 17:13 napisane przez czytelnik

    Tej, lokator, a co to znaczy w twoim pojeciu "cmentarz XXI wieku"? Cmentarz to cmentarz, mijsce pochowku ludzi na ogół na 20 lat, czasem nieco dlużej i potem kolejne pochówki. Cmentarze lokalne to nie muzea, to konieczność pogrzebania martwego ciala do momentu jego rozłożenia sie w ziemi. A lokator chcialby pewnie pomniki w rodzaju Bieruta i jemu podobnych i żeby trwały wieczność. No, może ku przestrodze potomnych.

  • Link do komentarza Piotr Fischer poniedziałek, 07 maja 2018 16:34 napisane przez Piotr Fischer

    Do urzędas - przecież napisałem i jeszcze raz powtórzę, członkowie PO, SLD, Nowoczesnej, Razem muszą mieć gdzie spoczywać - to potencjalni beneficjenci Alei Zasłużonych.

  • Link do komentarza lokator poniedziałek, 07 maja 2018 10:23 napisane przez lokator

    A czy jakikolwiek cmentarz w Gnieźnie zasługuje na miano cmentarza XXI WIEKU ? Przecież wszystkie istniejące gnieźnieńskie cmentarze są PRZYPADKOWO rozrastającymi się polami grzebalnymi. I to rozrastającymi się bez składu i ładu. Czy miasta Gniezna nie stać na porządny cmentarz ?

  • Link do komentarza Zorientowany poniedziałek, 07 maja 2018 10:05 napisane przez Zorientowany

    w tej dyskusji chcę powiedzieć coś od siebie. Cmentarz komunalny nie jest cmentarzem jedynie dla ludzi innych wyznań lub świeckich. Nazwa komunalny tyczy się tego, kto zakłada cmentarz i komu on podlega. W przypadku komunalnego, zakłada gmina lub samorząd, w przypadku wyznaniowego-kościół poprzez parafie itp.. Na jednym i na drugim mogą być chowani wyznawcy religii wiodącej lub innych, a także ateiści. Różnica polega na tym, że na komunalnym cenniki ustala miasto, pilnuje poprzez zarządcę miejsc pochówków, prowadzi nadzór nad budową nagrobków itp. ustala harmonogram ceremonii , dba o śmieci, oświetlenie, drogi i dojścia oraz zieleń.
    Słowem wszyscy mogą leżeć na cmentarzu komunalnym tylko pod innym zarządcą i właścicielem cmentarza

  • Link do komentarza urzędas poniedziałek, 07 maja 2018 09:57 napisane przez urzędas

    Teren przekazany na cmentarz musi być cmentarzem, bowiem w przeciwnym wypadku z kasy Miasta trzeba będzie wybulić potężną kwotę za zmianę ewentualnego przeznaczenia terenu. Dlaczego o tym głośno się nie mówi mieszkańcom? A co do Alei Zasłużonych, to proszę wymienić choć jedną taką osobę, ktora zdaniem komentatora powinna znaleźć swoje miejsce w takim miejscu?

  • Link do komentarza urzędas poniedziałek, 07 maja 2018 00:18 napisane przez urzędas

    Avalon, głupstwa piszesz i nie masz zielonego pojęcia o sprawach,o których się wypowiadasz. Większość i to zdecydowana większość miejscowości w Polsce posiada wyłącznie cmentarze wyznaniowe i ani im na myśl nie przyjdzie, by organizować kosztem wielu milionów zlotych komunalne nekropolie. Zanim coś napiszesz, to sprawdź swoja wiedzę, bo jak narazie to jej nie masz za grosz.

  • Link do komentarza gosia niedziela, 06 maja 2018 20:58 napisane przez gosia

    lech ty chyba z innej epoki jesteś, normalni ludzie nawet ci zasłuzeni/ciekawe kogo za takiego uważasz?/, mają swoje grobowce/groby rodzinne i na pewno woleliby leżeć z rodziną.... dobre sobie..... ciekawe kto chciałby leżeć w zasłużonej alei, zmieni się epoka i już zasłużony nie będzie.... dawno się tak nie uśmiałam....

  • Link do komentarza lech niedziela, 06 maja 2018 15:54 napisane przez lech

    Cmentarz komunalny przydałby się Gnieznu by można było stworzyć jedną centralną aleję, przy której chowalibyśmy osoby zasłużone swoim życiem i swoimi działaniami dla naszego grodu. Takie aleje istnieją na wszystkich komunalnych cmentarzach w Polsce. W naszym mieście też powinniśmy po wieczne czasy ( bez opłacania pokładnego co 20 lat) uhonorować groby tych ludzi , którzy nie powinni być nigdy zapomniani.

  • Link do komentarza M.Z. niedziela, 06 maja 2018 15:09 napisane przez M.Z.

    Ten teren miastu przyda się. Dobrze więc , że radni zagłosowali za jego przejęciem od skarbu Państwa. Ale nie koniecznie musi w przyszłości powstać tam cmentarz ???? Na razie dobrze , ze obszar Gniezna się rozszerzy.

  • Link do komentarza zegarynka czwartek, 03 maja 2018 22:22 napisane przez zegarynka

    Wyborca masz rację! Budasz uspi miasto snem wiecznym i dlatego pilnie szuka dziesiątek tysięcy miejsc na wieczność.

  • Link do komentarza Walter 54 czwartek, 03 maja 2018 15:51 napisane przez Walter 54

    Hehe teraz już wiem dlaczego na Powstańców nagle jest tyle działek ROD do sprzedania. Każdy chce z tamtą uciekać bo później za pół darmo taka działka będzie A niektórzy niezłe chatki tam pobudowali.

  • Link do komentarza avalon czwartek, 03 maja 2018 14:32 napisane przez avalon

    Każde miasto czy miasteczko posiada cmentarz komunalny. Większość ludzi żyjących w Polsce ma i nie chce mieć nic wspólnego z szamanami imperium rzymskiego więc oczekują wolnego od nich pochówku.
    Dowodem może być chociażby każde większe miasto, gdzie cmentarze sekty rzymskiej upadają a ludzie organizują pogrzeby prawie zawsze na cmentarzach komunalnych.

  • Link do komentarza wyborca środa, 02 maja 2018 22:10 napisane przez wyborca

    Cała ta wasza dyskusja na temat cmentarza jest zupełnie od rzeczy. Problem nie polega przecież na tym,gdzie lokalizowć nowy cmentarz w Gnieźnie,tylko na tym,czy on w ogóle w naszym mieście potrzebny. I podkreślam po raz kolejny,że jest absolutnie zbędny! Zapytuję prezydenta po raz kolejny,czy i z kim przeprowadzał konsultacje na ten temat?Konkretnie z kim i jakie są ustalenia potrzeb w tym zakresie? Bo jeżeli nie,to znaczy że jest to zagrywka pod czerwoną i różową publikę wyborczą,którą chce połechtać bzdurnym i niezwykle kosztownym i niepotrzebnym wydatkiem. Pieniędzy w budżecie brakuje na podstawowe potrzeby miasta dla żywych,a wy się zajmujecie czymś, co naprawdę w oczach społeczeństwa stawia was w ośmieszającym świetle. Gniezno było rzekomo uśpione,które Budasz chciał obudzić tymczasem zanosi się na to,że będzie miastem umarłych.

  • Link do komentarza Piotr Fischer środa, 02 maja 2018 13:53 napisane przez Piotr Fischer

    Do wyborca - Masz rację w 100%, jacy dyletanci u władzy takie dyletanckie pomysły o cmentarzach.
    Do Lachcim - Masz racjęale kogo w UM to obchodzi ? Ważne, aby przyszli członkowie Budasza z Jego mitycznej drużyny byli zadowoleni, ludzie w 100% odnośnie braku współpracy Miasta Gniezna z Gminą Gniezno. Ale wcale mnie to nie dziwi. Przecież Budasz z nikim nie potrafi rozmawiać. Wójtowi Lemanowi to On do pięt nie dorasta. Co by o Lemanie nie mówi mieszkańcy gminy Gniezno co 4 lata na wójta Go wybierają i tak będzie i w tym roku, a "mały" Budasz co - na śmietnik historii w listopadzie 2018r.
    Do ciekawy - Masz racje w 100%, ale kogo w UM to obchodzi, ważne, aby przyszli członkowie mitycznej i nieistniejącej jeszcze drużyny Budasza byli zadowoleni, przecież członkowie PO, SLD, Nowoczesnej, Razem muszą mieć gdzie spoczywać.

  • Link do komentarza ciekawy wtorek, 01 maja 2018 20:40 napisane przez ciekawy

    A ile właściwie ludzi nie katolików jest w Gnieźnie? Czy w ogóle jest sens budować cmentarz komunalny w Gnieźnie , jeżeli gnieźnian innego wyznania niż rzymskokatolickie jest w Gnieźnie zaledwie może 1000 osób? Przecież samo ogrodzenie takiego cmentarza i postawienie ładnej sali pożegnań to już będzie koszt około jednego miliona złotych. Czy Gniezno stać obecnie na taki luksus wyrzucenia miliona złotych ?

  • Link do komentarza stary Zenek wtorek, 01 maja 2018 17:43 napisane przez stary Zenek

    Nie wiem , kto wpadł na pomysł by na Kustodii, przy samej miejskiej oczyszczalni ścieków powstał cmentarz komunalny, ale to pomysł idiotyczny. Przecież jak jest ciepło i wieje wiatr od wschodu to tam waniajet nie z tej ziemi. Odór unoszący się z nad zbiorników fermentacyjnych fekalii jest nie do zniesienia. Na cmentarz ma sie przychodzić z przyjemnością. Jak do świętego gaju. Ktoś , kto odwiedza grób osoby sobie bliskiej, chce przy tym grobie w ciszy i zadumie posiedzieć i pomyśleć. A jak tam będzie cochnęło fekaliami to jak myślicie, to będzie odpowiedni nastrój do kontemplacji nad marnością, naszego ziemskiego żywota ?

startpoprz.123nast.koniec

Skomentuj

W związku z dbałością o poziom komentarzy, prowadzona jest ich moderacja. Wpisy wulgarne, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane CAPS LOCKIEM), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Ponadto prosimy nie umieszczać wklejonych obszernych tekstów, pochodzących z innych stron, do których to treści komentujący nie posiadają praw autorskich. Ponadto nie są dopuszczane komentarze zawierające linki do serwisów, prowadzonych przez wydawców innych lokalnych portali.

Ostatnio dodane