sobota, 16 kwietnia 2016 13:42

Czy instytucje kultury promują marksizm?

 
Maciej Elantkowski Maciej Elantkowski zdjęcie z archiwum redakcji

Jako "niepokojący" określił radny Maciej Elantkowski fakt, że piątkowy Slam Poetycki, na który został zaproszony Jaś Kapela, otrzymał wsparcie instytucji kultury.

W piątek przed południem, radny miejski na swoim publicznym koncie społecznościowym wyraził stanowczy sprzeciw wobec wydarzenia, jakie odbywało się tego samego dnia w CK Szuflada. Przedstawiciele Stowarzyszenia Ośla Ławka zorganizowali w nim kolejny z rzędu Slam Poetycki, czyli publiczną, amatorską rywalizację poetów-performerów. Być może nie wzbudziłoby to żadnej reakcji gdyby nie fakt, że do udziału i spotkania autorskiego zaproszony został także Jaś Kapela. Pojawienie się publicysty Krytyki Politycznej, autora różnych, zdaniem wielu osób kontrowersyjnych, lewicowych treści, wzbudziło zasadnicze uwagi radnego.

- Otrzymałem informację, że w Gnieźnie dzisiaj gościł będzie niejaki Jaś Kapela. Zapewne wielu z Państwa nie kojarzy tego człowieka, ale mi obiło się o nim o uszy. O ile moim zdaniem absolutnie nie jest wart zainteresowania, tak samo jak jego działalność "artystyczna", o tyle pewien fakt z tą wizytą związany jest bardzo niepokojący. Mianowicie, do tej wizyty swoją rekę przykłada Teatr im. Aleksandra Fredry. Jest to dramat, że instytucja publiczna i to takiej rangi jest zamieszana w wybryki grupy lewicowego ekstremum - napisał na swoim profilu publicznym Maciej Elantkowski. Do tego dołączone zostało także zdjęcie gościa spotkania, które miało być "próbką" jego twórczości. Jak radny jeszcze dodał: - Pomimo tego, że zapewne po raz kolejny zostanę oskarżony o cenzorskie i "totalitarne" zapędy przez osoby, dla których kulturowy marksizm jest wartością najwyższą, gwarantuję, że nie pozostawię tej sprawy bez odpowiedzi. Wbrew współczesnej zgniliźnie uważam, że wszystko ma swoje granice. Wpis radnego wywołał falę komentarzy w tym temacie.

Komentatorzy, którzy jak można zauważyć, występujący po obu stronach, nie zostawiali na swoich oponentach w dyskusji suchej nitki. Dostało się także Muzeum Początków Państwa Polskiego, które również znalazło się na plakacie wydarzenia jako sponsor. Jak jednak odpisało oficjalne konto muzeum: - Wydarzenie, o którym mowa, składa się z trzech pomniejszych: spotkania autorskiego z Jasiem Kapelą, slamu poetyckiego oraz imprezy tanecznej. Nie jesteśmy organizatorem żadnej z powyższych. Nasz udział w wydarzeniu polega na przekazaniu nagród uczestnikom slamu poetyckiego - zdolnym, biorącym w nim udział gnieźnianom. Warto również nadmienić, że do przekazania takich nagród zobowiązaliśmy się, zanim została podana informacja o udziale wspomnianego Jasia Kapeli.

Dyskusja wokół tematu zaproszenia gościa wieczoru i wsparcia tego wydarzenia, przerodziła się w słowną przepychankę. Momentami pojawiały się mocne zarzuty wobec obu stron: - Gratuluje osobistości, na pewno Muzeum ma się czym chwalić. Kto następny? Proponuję wystawę dzieł sztuki Trynkiewicza - napisał jeden z komentujących. Inny stwierdził: - Ja wiem, że kontrowersje przyciągają uwagę, ale żeby zapraszać moralne i intelektualne zero i jeszcze nazywać spotkanie z owym idiotą, choć nie wiem, czy według dawnej klasyfikacji chorób umysłowych nie będzie to dla niego komplement, spotkaniem autorskim? Na pewno fajnie, że ktoś to zauważył, warto chyba znaleźć osobę, która odpowiada za takie zaproszenie. Rozumiem gdyby zaprosił go jakiś klubik, aby go obśmiać ale teatr? Słabo. Kolejny komentował to w ten sposób: - Ludzie, którzy zapraszają takich artystów lub ich popierają to zazwyczaj przedstawiciele "nienażartego ruchu wiecznych poszukiwaczy wrażeń". Forma u nich jest ważniejsza niż treść stąd są w stanie zaakceptować wszystko co bulwersuje bez względu na to jakie to przynosi efekty. Najczęstszą motywacją do hołdowania takim wydarzeniom jest oczekiwanie na "dzieje się" \ "będzie intelektualna jatka". W trakcie dyskusji pojawiły się także nawiązania do prywatnej sfery życia publicysty, którego matka Teresa Kapela, jest działaczką katolicką.

Jak stwierdził radny Maciej Elantkowski, nie zamierza pozostawić całej sprawy bez swojej reakcji. Nie zawarł jedynie, co zamierza w tej sprawie uczynić. Jaś Kapela został zaproszony przez organizatorów, którzy nie działają pod egidą żadnej gnieźnieńskiej instytucji kultury. Zaznaczyć też trzeba iż zarówno MPPP oraz Teatr im. A. Fredry są jednostkami samorządu wojewódzkiego. W trakcie internetowej dyskusji niektóre osoby zapewniły jednak, że odwiedzą imprezę i zamanifestują swoje podejście do zaproszonego gościa.

Jak udało się nam dowiedzieć, w trakcie piątkowego spotkania autorskiego z Jasiem Kapelą, doszło do incydentu - do sali, w której odbywało się spotkanie weszło kilku mężczyzn (także biorących udział w internetowej dyskusji), którzy wykrzykiwali różne hasła, a także postanowili zrobić sobie zdjęcie z gościem wieczoru, co ten odwzajemnił tym samym. Choć skończyło się na rozlanym piwie i kilku "stanowczych" słowach, jakie padły pomiędzy uczestnikami a "odwiedzającymi", osoby, które zakłóciły spotkanie w końcu opuściły salę.


Powyższa sytuacja pokazuje jedynie, że spotkanie, na które w sporej części przyszły osoby związane z jego organizatorami, także skupionymi wokół lewicowego środowiska, mogłoby przejść bez większego echa. Tymczasem reakcja spowodowana wpisem radnego doprowadziła do eskalacji dyskusji w stronę, którego dalszego przebiegu nie można było przewidzieć. Jednocześnie w sobotę Jaś Kapela, znany ze swojego prowokacyjnego podchodzenia do rzeczywistości, na swojej stronie społecznościowej krótko skomentował swoją wizytę w Gnieźnie, fotografując się na tle baneru promującego obchody 1050. rocznicy Chrztu Polski i dopisując: "tysiąc lat watykańskiej okupacji a polaczki świętują".

29 komentarzy

  • Link do komentarza Lole środa, 03 lutego 2021 08:39 napisane przez Lole

    Jaś Kapela to szurnięty odpadek umysłowy cierpiący na manię wynalazczą, któremu się wydaje że jest poetą, politykiem i "organem" opiniotwórczym. Do komentujących dla wyjaśnienia, kontrolujcie swoich POpapranych radnych na co wydaja pieniądze publiczne z waszych podatków.

  • Link do komentarza janciovodnik środa, 27 kwietnia 2016 00:37 napisane przez janciovodnik

    Mozę by tak Pan Radny wziął się do pracy z naszych podatków i zaczął rozwiązywać naprawdę ważne problemy w Gnieźnie.

  • Link do komentarza Roberto wtorek, 19 kwietnia 2016 16:30 napisane przez Roberto

    Ad.Anna - naprawdę pani jest przyjaciólką Kononowicza?

  • Link do komentarza aaa wtorek, 19 kwietnia 2016 14:38 napisane przez aaa

    Moje typy: patriota, Mao, trochęprawdy, Anna, Mieszkanka...

  • Link do komentarza Mieszkanka wtorek, 19 kwietnia 2016 09:25 napisane przez Mieszkanka

    Krzykacz, który nie uczęszcza na żadne wydarzenia kulturalne w tym mieście, ale do komentowania ich jest pierwszy. Żenada....

  • Link do komentarza Anna wtorek, 19 kwietnia 2016 05:11 napisane przez Anna

    Elantkowski.... i wszystko jasne :-( . Rośnie nam w Gnieźnie tuz intelektualny pokroju Kononowicza

  • Link do komentarza Scarlett poniedziałek, 18 kwietnia 2016 10:09 napisane przez Scarlett

    @ jajakoja- w całości się zgadzam. Byle jakie rozdawnictwo ( choć może celowo na tych przeciw wartościom?), no to byle jaka Polska. Przecież, jak na dłoni widać, że dąży się na każdym polu do wyniszczenia Polski, Polaków, bo jeszcze tylko tutaj życie większości opiera się na pewnych wartościach chrześcijańskich. Tylko dlaczego sekundują w tym także lokalni "politycy", to doprawdy trudno zrozumieć.

  • Link do komentarza jajakoja poniedziałek, 18 kwietnia 2016 09:23 napisane przez jajakoja

    @Seba - dla wszystkich by nie starczyło, więc daje się według kryterium "swojości" albo na łapu capu, pierwszemu lepszemu, na kogo wypadnie na tego bęc, cierpliwym, wchodzącym przez okno po wyrzuceniu za drzwi, na zespół zgrany trompka-pompka-i-organy, oratoria i Marylę, "Hiszpankę" itp. Kto decyduje, co decyduje? Myśl od światła szybsza.

  • Link do komentarza Seba niedziela, 17 kwietnia 2016 23:14 napisane przez Seba

    Inne gnieźnieńskie organizacje nie otrzymują od nikogo ani grosza i jeszcze same za sale opłacają. Więc tez jestem za. Albo wszystkim, albo nikomu.

  • Link do komentarza jajakoja niedziela, 17 kwietnia 2016 23:14 napisane przez jajakoja

    aaa@ - " W ten sposób pośrednio wzmacniałby swych oponentów i postępował nieracjonalnie" - O, właśnie, w tym tkwi sedno! Jesteśmy jednej myśli.
    Ale do tak idealnych rozwiązań wciąż daleko, bo ludzkie słabości okazują się silniejsze od racjonalnego myślenia. :-( Racjonalne myślenie jest rzadkim darem, niestety.

  • Link do komentarza aaa niedziela, 17 kwietnia 2016 20:43 napisane przez aaa

    jajakoja - nie wymagałbym od radnego aby sam nic nigdy nie wziął na swoje projekty, jeśli jednocześnie pieniądze będą szły dla konkurencji politycznej. W ten sposób pośrednio wzmacniałby swych oponentów i postępował nieracjonalnie. Należy w jednej chwili znieść dotacje dla wszystkich.

  • Link do komentarza jajakoja niedziela, 17 kwietnia 2016 17:29 napisane przez jajakoja

    aaa@ - nie bój się tych śniadolicych, idź na solarkę, zmień sobie kolor skóry i tak dalej. Pigmenty utrwalą się w skórze wnuków i będzie wsjo rawno dla miejscowych pań, którym imponuje brąz skóry u panów. :-) Masz rację, ale do końca.

    Pan radny też miałby rację do końca, gdyby potrafił udowodnić, że nigdy przenigdy on i jego polityczne otoczenie nie dostało z budżetu gminy, miasta, powiatu, województwa, państwa, instytucji publicznej ani złotówki na coś, co miało znaczenie propagandowe, zmierzało do zmiany stanu wiedzy i świadomości ogółu lub konkretnych uczestników jakiegoś wydarzenia (np. jakiejś rekonstrukcji historycznej).

    Takie ustrojstwa, jak Krytyka Polityczna oraz inne organizacje pozarządowe, otrzymują ustawowe zwolnienie z danin na rzecz wspólnego dobra, bowiem za własne pieniądze mają działać pro publico bono (patrz np. Caritas i jej działalność gospodarcza, która jest zwolniona z podatków, a wchodzi w obszar konkurencyjny ze zwykłymi przedsiębiorcami).
    Kto dotuje NGO z pieniędzy publicznych, narusza to dobro, a w każdym razie narusza równowagę w dostępie do publicznego grosza. I tu radny ma rację, ale niech najpierw rzuci w siebie kamieniem.

  • Link do komentarza aaa niedziela, 17 kwietnia 2016 15:49 napisane przez aaa

    jajakoja - masz rację, ale nie do końca. Takie bezmyślne uleganie prawom demokracji, podlizywanie się motłochowi (elektoratowi), doprowadzi wreszcie do dekonstrukcji naszej cywilizacji. czyli nie 'będzie jak jest" tylko przyjdą tu śniadolicy wyznawcy innego boga i wezmą towarzystwo za twarz bez rozterek o prawa mniejszości i prawo do ekspresji każdego dewianta. Ale wtedy będzie już pozamiatane ...

  • Link do komentarza wilk niedziela, 17 kwietnia 2016 14:56 napisane przez wilk

    A z jaką książką ten wypierdek przyjechał? Nie czasem "Jak hartowala się stal "?? Może teraz zaprosić jakiegoś naziste,osla ławko , będzie przecież to samo!!!! Ci co mówią o jakiejś watykanskiej okupacji, pewno w miejscu gdzie powinny być zwoje, mają legumine i dalej poszukują w ciemnościach.....

  • Link do komentarza jajakoja niedziela, 17 kwietnia 2016 14:00 napisane przez jajakoja

    Wniosek z tej "dyskusji" taki, że ani teatr, ani dom kultury, ani Wiara Lecha, ani żadne muzeum itd. nie powinny być finansowane z pieniędzy publicznych.

    Jedynym bowiem mającym sens zarzutem w tej sprawie jest przypuszczenie, że z tychże pieniędzy publicznych (czyt. podatków obywateli) finansuje się przedsięwzięcia polityczne i propagandowe, preferując niektóre wbrew przyjętym zasadom, dając pieniądze "po uważaniu", "swoim" itp.

    To, oczywiście, prawda. Ale przecież Seweryn, sorry - Suweren, tak chce.

    Czyż nie jest więc tak, jak chce Seweryn, Jasiek, Stasiek i wielu innych liczących na budżetową darmochę?

    A jeżeli tak jest, to przecież jest dobrze, jest jak jest, jest jak ma być, będzie jak jest. Czyli jest pru... la... lizm (męczące!) bytów i niebytów.

  • Link do komentarza aaa niedziela, 17 kwietnia 2016 11:48 napisane przez aaa

    1922hejLech - źle rozumiesz. Wiara Lecha była niewątpliwie patriotyczna, ale z tego nie wynika wprost, że była prawicowa. Wśród lewicowców też zdarzają się patrioci - np prof. Bugaj. Prawdziwy prawicowiec czuje wstręt do pisania wniosków i pragnie zlikwidowania tego systemu dotacji a nie doskonalić się w żebraninie. Tym bardziej, że jakość pisanych wniosków nie ma większego znaczenia, ale to gdzie są sympatie rozpatrującego wnioski.

  • Link do komentarza 1922hejLech niedziela, 17 kwietnia 2016 10:35 napisane przez 1922hejLech

    aaa - rozumiem, że te lewackie projekty finansowane z publicznych pieniądzy to: powstańcze murale, powstańcze obchody, biegi wyklętych ect.? Po prostu do niedawna prawicowcy w naszym regionie nie potrafili przekonać do siebie ludzi, nie potrafili się formalnie zrzeszać, pisać wnioski ect. Obserwuje to od dawna i dopiero kibicowska Wiara Lecha uświadomiła i pokazała, że można...próbując upiec 2 pieczenie na jednym ogniu. Niestety, nie po raz pierwszy, się wszystko roz...waliło.

  • Link do komentarza ZeMi niedziela, 17 kwietnia 2016 08:57 napisane przez ZeMi

    Komentarz warte tego co robicie przy urnach do głosowania co cztery lata !!!

  • Link do komentarza aaa niedziela, 17 kwietnia 2016 01:29 napisane przez aaa

    generalnie lewica żeruje na sferze publicznej, żywi się budżetem, opanowała do mistrzostwa odsysanie publicznych pieniędzy. W efekcie obraża mnie za moje pieniądze. Ale dopóki inny odłam lewicy (PiS) nie zlikwiduje państwowego cycka tak będzie. A nie zlikwiduje, bo sam ma zamiar go ssać.

  • Link do komentarza jasio niedziela, 17 kwietnia 2016 00:26 napisane przez jasio

    idota....

startpoprz.12nast.koniec

Skomentuj

W związku z dbałością o poziom komentarzy, prowadzona jest ich moderacja. Wpisy wulgarne, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane CAPS LOCKIEM), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Ponadto prosimy nie umieszczać wklejonych obszernych tekstów, pochodzących z innych stron, do których to treści komentujący nie posiadają praw autorskich. Ponadto nie są dopuszczane komentarze zawierające linki do serwisów, prowadzonych przez wydawców innych lokalnych portali.

Ostatnio dodane